KZA Express 13/2015 - page 3

to teza łatwa do udowodnienia, ponieważ
ludziom zawsze towarzyszą emocje, a to
właśnie oni podejmują decyzje o potrzebie
albo nie rozwiązania danego problemu.
Poddajmy krótkiej analizie pewien problem,
niestety dość powszechny w naszym kraju,
problem bezpieczeństwa na przejazdach
kolejowych. Posiadamy w naszym kraju 1300
przejazdów kategorii typu C, czyli przejazdów
niestrzeżonych. Mając na uwadze potrzebę
wprowadzenia emocji do procesu decyzyj-
nego, przytoczę liczbę wypadków, mających
miejsce na przejazdach kolejowych w pierw-
szym półroczu bieżącego roku. Na przejaz-
dach lub przejściach kolejowo-drogowych
od stycznia do lipca 2015 roku doszło do
90 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów
i pieszych, w których 19 osób zostało ciężko
rannych, a aż 28 zginęło (źródło: PAP). Za każ-
dą ofiarą wypadku stoi oczywiście tragedia
najbliższej rodziny, śmierć najbliższych jest
bowiem stratą bolesną i niepowetowaną.
Rozwiązanie problemu niestrzeżonych
przejazdów kolejowych oczywiście istnieje
i jest nim system DySOnaPP. Konstruktorzy
Krakowskich ZakładówAutomatyki S.A. opra-
cowali oryginalny systemostrzegający przed
nadjeżdżającymi pociągami. Relatywnie niska
cena, prosta procedura instalacji i niezależ-
ność od infrastruktury kolejowej sprawiają, że
DySOnaPPmoże być instalowany z inicjatywy
samorządów wmiejscach uważanych przez
mieszkańców za szczególnie niebezpieczne.
Często nawet największe emocje, jeśli nie
dotyczą nas bezpośrednio, przestają nimi być.
PATRON: Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.
REDAKCJA: Feniks Media Group
ul. Na Wierzchowinach 1D, 30-222 Kraków
tel.: 012 257 01 51, fax: 012 263 06 22
e-mail:
Redaktor naczelny: Dariusz Wajs
Z-ca redaktora naczelnego: Michał Durbas
Redaktor prowadzący: Radosław Urban
Korekta: Maria Kasza
Zespół redakcyjny: Andrzej Adi, Sebastian Chachołek,
Grzegorz Chmielewski, Michał Durbas, Barbara Faron,
Grażyna Jancik, Piotr Kołaczek, Łukasz Kuś,
Krzysztof Mroziewicz, Łukasz Orbitowski, Beata Pałac,
Łukasz Pieńkowski, Justyna Sobolak, Grzegorz Zachara,
Anna Zdrojewska, Henryk Zielaskiewicz
RADA PROGRAMOWA
prof. dr hab. inż. Andrzej Turnau
prof. dr hab. inż. Wiesław Wajs
dr inż. Tadeusz Syryjczyk
STUDIO DTP
Jerzy Gorczyca (kierownik studia DTP)
Wojciech Kleszcz (grafik/operator DTP)
Krzysztof Kusiak (grafik/operator DTP)
e-mail:
REKLAMA
Marek Czaja (kierownik działu)
tel.: 012 263 06 62,
e-mail:
PRODUKCJA
Krzysztof Chachlowski
tel.: 012 263 06 62, fax: 012 263 06 22
e-mail:
WYDAWCA: Feniks Media Group
ul. Na Wierzchowinach 1D, 30-222 Kraków
Wmagazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki Shutterstock.com.
Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów.
Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedrukiz „Magazynu KZA
Express” dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy.
Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo
odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są
sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy
(art. 36, pkt 4 prawa prasowego).
Fot. na okładce: Shutterstock.com
W największym stopniu rośnie ilość infor-
macji, którą gromadzimy oraz przetwarzamy
każdego dnia. W największym stopniu, to
znaczy wzrost ten nigdy nie był tak dyna-
miczny w naszej historii. Posiadamy coraz
szybsze łącza, coraz większe nośniki pamięci
i coraz wydajniejsze procesory. Dodatkowo
procesory, czyli jednostki obliczeniowe, są
gotowe wspomóc nasz ludzki, żeby trzymać
się terminologii, system ekspertowy niemal
w każdej chwili. Same dobre wiadomości.
Nasza baza wiedzy jest olbrzymia. Korzystając
z niej, możemy podejmować bardziej traf-
ne decyzje, wybierać właściwe rozwiązania.
Jednak często ich nie podejmujemy, więcej
– wcale nie myślimy, że powinny być priory-
tetowe, choć rozwiązałyby problemy szalenie
istotne. Nasuwa się błyskotliwe pytanie wraz
z równie błyskotliwą odpowiedzią – pewna
klasa problemów posiada taką, być może
mało unikalną, cechę, że ich rozwiązanie
należy do zbioru kosztownych finansowo
rozwiązań. W związku z tym faktem, nie po-
dejmuje się decyzji o potrzebie rozwiązania
danego problemu, pomimo tego, że jest
to problem na przykład bezpieczeństwa.
Przyjmijmy jednak, że problemnie należy do
tej klasy, czyli do klasy problemów z towa-
rzyszącymi imdrogimi rozwiązaniami. Zatem
dlaczego nie jest rozwiązywany?Wydaje się,
że najzwyczajniej nie jest uznany za ważny,
innymi słowy nie zostaje uznany za godny
rozwiązania, nawet w przypadku, kiedy to
rozwiązanie jest już opracowane.
Należy w tym punkcie postawić tezę, która
powie nam, co powinno być spełnione, aby
dany problembył w ogóle zauważony. Jedna
z tez, ponieważ zapewne w tej materii można
ich sformułować wiele, mogłaby brzmieć
następująco: jeśli opisowi danego problemu,
niejako środowisku, w którym on istnieje,
towarzyszą emocje, to szansa na rozwiąza-
nie tego problemu gwałtownie rośnie. Jest
Rozwi ązan i e p ro -
bl emu ni es t r zeżo -
nych przejazdów kolejowych
oczywiście istnieje i jest nim
system DySOnaPP. Konstruk-
torzy Krakowskich Zakładów
Automatyki S.A. opracowali
oryginalny systemostrzegający
przed nadjeżdżającymi pocią-
gami. Relatywnie niska cena,
prosta procedura instalacji
i niezależność od infrastruk-
tury kolejowej sprawiają, że
DySOnaPP może być instalo-
wany z inicjatywy samorządów
w miejscach uważanych przez
mieszkańców za szczególnie
niebezpieczne.
edytorial
1,2 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,...68
Powered by FlippingBook