KZA Express 13/2015 - page 12

KZA
EXPRESS
12
raport
kolejowej, między innymi z powodów,
o których mowa powyżej,
wysokie koszty i stosunkowo długi proces
pozyskiwania świadectw bezpieczeń-
stwa dla bocznic.
Wnaszymkraju dominującym zarządcą infra-
struktury jest PKP PLK, choć jego procentowy
udział z roku na rok nieznacznie spada (zasad-
niczo z uwagi na zamykane linie). Pojawiają
się również nowi, jak w 2015 roku Euroter-
minal Sławków i Cargotor. Jaka jest obecnie
nasza infrastruktura kolejowa i jej stan, i jak
on się zmieniał ma przestrzeni ostatnich lat,
pokazują wykresy 2–4.
Na wykresach możemy zaobserwować
wolną poprawę stanu infrastruktury kolejo-
wej w Polsce, głównie dzięki inwestycjom
prowadzonym z wykorzystaniem środków
pomocowych. Jednak jej stan dla ruchu towa-
rowego jest jeszcze niezadowalający.Wocenie
infrastruktury ważny jest nie tylko ogólny stan
techniczny, ale dopuszczalna prędkość, szcze-
gólnie przy przewozach intermodalnych oraz
dopuszczalny nacisk osi na szynę.
Plan inwestycyjny na rok 2015 zakłada wydat-
ki na poziomie 8,5 mld zł. Około 6 mld zł z tej
kwoty pochodzić ma ze środków unijnych.
Pozostałe 2 mld zł to środki krajowe. W la-
tach 2016–2023 na inwestycje w sieć kole-
jową PKP PLK przeznaczy ponad 50 mld zł.
Wykorzystując środki UE, wychodzi średnio
około 8 mld zł na rok. Na wykresach nr 5
35 dużych projektów dotyczących moder-
nizacji i przebudowy kolejowej infrastruk-
tury liniowej. Innym programem, z którego
może korzystać zarządca infrastruktury,
jest Connecting Europe Facility (CEF) „Łą-
cząc Europę”. Na cały program dotyczący
infrastruktury transportowej w perspekty-
wie finansowej 2014–2020 przewidziano
29,3 mld EUR. Przewiduje się, iż dofinasowa-
nie roczne do projektów wyniesie około od
2,3 do 3,6mld EUR. Nasz kraj z tego funduszu
może otrzymać około 4 mld EUR. Cele tego
programu to:
usunięcie wąskich gardeł i uzupełnienie
brakujących połączeń,
zapewnienie trwałego i efektywnego
transportu w perspektywie długoter-
minowej,
optymalizacja integracji i wzajemnych
połączeń poszczególnych rodzajów trans-
portuoraz zwiększenie interoperacyjności.
PKP PLK w ramach programu CEF zgłosiła już
pierwsze siedem projektów na kwotę około
10 mld zł
4
.
W ramach programu państwa członkow-
skie, kwalifikujące się do pomocy z Fundu-
szu Spójności w ramach tak zwanej koper-
ty narodowej, mogą otrzymać na projekty
dofinasowanie do 85% wartości projektu.
Również na poprawę stanu infrastruktury
przewiduje się środki z Funduszu Kolejo-
WYKRES 4.
UDZIAŁ DŁUGOŚCI LINII KOLEJOWYCH
WG DOPUSZCZALNEGO NACISKU
OSI W LATACH 2007–2013.
Źródło: Opracowanie własne UTK.
i 6 przedstawiono poniesione już nakłady
inwestycyjne, począwszy od roku 2005.
Ostatnie cztery lata upłynęły pod znakiem
intensywnych modernizacji. Zarządca sie-
ci kolejowej PKP PLK S.A. konsekwentnie
w ostatnich czterech latach modernizował
ponad 1000 km torów rocznie, z wyjątkiem
roku 2012. Najlepszy był rok 2014, gdy PLK
zmodernizowały 1300 km torów kolejowych,
wydając ponad 7 mld zł.
W określonej przez PKP PLK na lata
2014–2023 kwocie 50 mld zł na moderni-
zację linii kolejowych, 40 mld zł wyniesie
dofinasowanie z różnych programówpomo-
cowych. Listy prac PKP PLK w infrastrukturze
torowej są bardzo długie, np. na rok 2016
liczy ona 599 pozycji. Obejmuje wszystkie
prace, począwszy od wymiany podsypki
na odcinku torów, do przebudowy linii
3
.
W nowej perspektywie finansowej na lata
2014–2020 PKP PLK, jako zarządca infra-
struktury, będzie mógł pozyskiwać środki
pomocowe na modernizację oraz budowę
nowej infrastruktury z kilku programów po-
mocowych, takich jak Sektorowy Program
Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na
lata 2014–2020 Ministerstwa Infrastruktury
i Rozwoju, w ramach którego, oprócz 8 pro-
jektów tzw. fazowanych, czyli rozpoczętych
w perspektywie 2007–2013 i realizowanych
w kolejnej perspektywie, zapisanych zostało
0%
10%
20%
30%
40%
50%
26,23%
28,61%
26,15%
28,05%
27,93%
28,91%
29,02%
P < 200
18%
18,19%
16,52%
19,26%
20,32%
17,67%
17,5%
210 ≥ P ≥ 200
9,24%
10,02%
12,2%
11,09%
11,66%
13,98%
14,24%
221 ≥ P ≥ 210
44,24%
43,19%
45,13%
41,6%
40,09%
39,44%
39,24%
P ≥ 221
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...68
Powered by FlippingBook