KZA Express 13/2015 - page 6

PRZEWOZY
TOWAROWE
w okresie modernizacji linii kolejowych
Podstawowym zadaniem infrastruktury jest zapewnienie warunków rozwoju systemu
społeczno-gospodarczego jako całości. Infrastruktura transportowa obejmuje stworzone
przez człowieka, trwale zlokalizowane urządzenia, takie jak drogi (infrastruktura liniowa)
i punkty transportowe, np. place za- i wyładunkowe, parkingi, terminale (infrastruktura
punktowa), a także porty lotnicze i morskie.
Henryk Zielaskiewicz
Ekspert ds. transportu intermodalnego
w Zespole Logistyki i ProcesówTransportowych
KomitetuTransportu przy Polskiej Akademii Nauk
KZA
EXPRESS
06
raport
Z gospodarczego punktu widzenia najważ-
niejszą cechą większości infrastruktury trans-
portowej jest publiczny charakter świadczo-
nych przez nią usług, lecz występuje również
stosunkowo niewielka część infrastruktury
transportowej o innym charakterze.
Rozwój międzynarodowych stosunków go-
spodarczych i społecznych, postęp technicz-
ny i technologiczny oraz szybka urbanizacja
generują wiele globalnych zmian cywiliza-
cyjnych, które wpływają na oblicze gospo-
darki danego kraju oraz regionów. W sposób
oczywisty są one powiązane z tendencjami
zmian na rynku usług TSL (Transportowo-
-Spedycyjno-Logistycznych). Z uwagi na
swoją funkcję, transport jest bardzo waż-
nym elementem procesów logistycznych.
Dla prawidłowego rozwoju tych procesów
(a więc również procesów transportowych),
potrzebna jest dobrze rozwinięta sieć in-
frastruktury. Z kolei rozwój infrastruktury
transportowej i logistycznej przekłada się na
rozwój gospodarki.Współczesne rozwiązania
techniczne, technologiczne oraz przepływu
informacji stwarzają nowe możliwości w za-
kresie globalizacji gospodarki.
Słowo „infrastruktura” w języku polskim ma
bardzo szerokie znaczenie.Wznaczeniu ogól-
nym za infrastrukturę uważa się ogół podsta-
wowych budowli i urządzeń potrzebnych do
prawidłowego funkcjonowania gospodarki.
Obejmują one stworzone przez człowieka,
trwale zlokalizowane, liniowe i punktowe
obiekty użytku publicznego, stanowiące pod-
budowę życia społeczno-gospodarczego,
z uwagi na niezbędną funkcję przemieszcza-
nia osób i ładunkówmiędzy innymi w takich
dziedzinach, jak transport, przekazywanie
informacji (łączność), energii elektrycznej
(energetyka) i wody (gospodarka wodna).
Na co dzień, mając do czynienia z trans-
portem, spotykamy się w głównej mierze
z trzema podstawowymi grupami, tj. drogi
wszystkich gałęzi transportu, punkty trans-
portowe oraz urządzenia pomocnicze, służą-
ce do bezpośredniej obsługi dróg i punktów
transportowych.
Ponieważ pojęcie infrastruktury transportowej
jest również bardzo szerokie i dotyczy każdej
gałęzi transportu, nawet pobieżna analiza jej
stanu i zachodzących zmian stanowiłaby duży
objętościowomateriał, dlatego też rozważania
co do jej stanu ograniczę do kolejowej infra-
struktury liniowej i punktowej. Linię kolejo-
wą definiuje się jako drogę kolejową mającą
początek i koniec wraz z przyległym pasem
gruntu, na którą składają się odcinki linii, a tak-
że budynki, budowle i urządzenia przezna-
czone do prowadzenia ruchu kolejowego.
Zatem na infrastrukturę kolejową składają
się łącznie: linie kolejowe (wraz z budynkami,
budowlami i urządzeniami przeznaczonymi
do prowadzenia ruchu kolejowego) oraz inne
budynki, budowle i urządzenia usytuowane
na obszarze kolejowym, przeznaczone do
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...68
Powered by FlippingBook