KZA
EXPRESS
13
raport
wego, które w latach 2014–2019 powinny
wynieść 4,5 miliarda złotych.
Długo oczekiwane inwestycjew infrastrukturę
kolejową na taką skalę niestety będą bardzo
dużymobciążeniemdla kolejowych przewo-
zów towarowych.Wperspektywie finansowej
2007–2014 środki finansowe zasadniczo były
przeznaczone na linie dedykowane przewo-
zompasażerskim i już wówczas przewoźnicy
towarowi mieli znaczne utrudnienia w korzy-
staniu z infrastruktury.
Ograniczenia szybkości, spowodowane złym
stanemorazprowadzonymi pracami, wpływają
na prędkość handlową pociągów.Wprzypad-
ku niektórych zamknięć torowych, zarządca
infrastruktury dla pociągów towarowych
wprowadził znacznie dłuższe trasy objazdowe.
Sytuacje tego typu mają bezpośrednie prze-
łożenie na jakość świadczonych usług i koszty
ich realizacji dla przewoźników towarowych.
Obecną sytuację obrazuje prędkość handlowa
pociągów towarowych, którawynosi 26 km/h,
a na terenie Śląska 16 km/h. Zwiększają się
tym samym koszty związane z eksploatacją
lokomotyw i wagonów, wynagrodzeń pra-
cowników drużyny trakcyjnej, jak również
koszty paliwa bądź energii. Wydłużenie czasu
przejazdu pociągów, występujące przypadki
konieczności przerwania jazdy nawet na dobę
lub dwie z powodu zamknięć torowych, po-
wodują zwiększenie czasu obiegu lokomotyw
i wagonów. Należy mieć na uwadze, iż tylko
WYKRES 5.
NAKŁADY NA INWESTYCJE
PKP PLK W LATACH 2005–2014 (MLN ZŁ)
Źródło: Opracowano na podstawie danych PKP PLK.
0%
1000%
2000%
3000%
4000%
5000%
6000%
7000%
8000%
950
1376
2189
2836
2726
2663
3682
3921
5297
7306
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005