KZA Express 13/2015 - page 23

KZA
EXPRESS
23
kolej i technologie
lokalnych drogach, mogą to zrobić z własnej
inicjatywy i we własnym zakresie, unikając
dodatkowych kosztów, związanych z prze-
budową systemów kolejowych.
Pełna nazwa rozwiązania brzmi: Dynamicz-
ny System Ostrzegania na Przejeździe dro-
gowym i Przejściu dla pieszych, w skrócie
DySOnaPP. Jest on zoptymalizowany pod
kątem instalacji na przejazdach kolejowych
kategorii D oraz przejściach dla pieszych
kategorii E. Składa się z zespołu detektorów,
wykrywających pociągi nadjeżdżające z oby-
dwu kierunków, sterownika oraz urządzeń
sygnalizacyjnych, ostrzegających pieszych
i kierowców.
Pociągi są wykrywane przez zespół detek-
torów i kamer telewizji przemysłowej. Kie-
rowców i pieszych ostrzegają sygnalizatory
umieszczane przed przejściem albo prze-
jazdem. System jest elastyczny, elementy
można dobierać i łączyć w zależności od
konkretnych potrzeb. Wszystkie zespoły
mogą być zamontowane w jednymmiejscu,
można je też rozmieścić w wielu punktach,
o ile wymaga tego ukształtowanie terenu
i rodzaj zabudowy. Na łukach, wśród gęstej
zabudowy, można zastosować urządzenia
zdalnej detekcji, ułatwiające wykrycie po-
ciągu z wystarczającym wyprzedzeniem.
Ponieważ informacja o zbliżającym się po-
ciągu pochodzi z detektorów niemających
połączenia z infrastrukturą kolejową, w ich
zasięgu mogą się znaleźć ruchome obiekty
o różnych rozmiarach i prędkościach. Może
się tak stać na przykład tam, gdzie obok
torów biegnie droga publiczna o dużym
natężeniu ruchu towarowego. Konstruktorzy
przewidzieli taką możliwość, układ detekcji
został zaprojektowany w sposób umożli-
wiający dostosowanie jego czułości i pola
widzenia tak, żeby reagował wyłącznie na
ruch kolejowy.
Tam, gdzie ruch odbywa się po dwóch to-
rach, może się zdarzyć, że po aktywowaniu
systemu przez pociąg nadjeżdżający z jednej
strony pojawi się drugi, nadjeżdżający ze stro-
ny przeciwnej. DySOnaPP radzi sobie i z taką
sytuacją. Detektory działają nieprzerwanie,
obserwując obydwa tory. Jeśli pociąg, który
pierwszy aktywował sygnalizację, opuści
przejazd, ale jednocześnie w zasięgu detek-
torów znajdzie się inny, nadjeżdżający z prze-
ciwnego kierunku, systembędzie o tym„wie-
dział”. Na wyświetlaczach cały czas będzie
prezentowane ostrzeżenie oraz (w zależności
od konfiguracji zamówionej przez klienta)
informacja o tym, z której strony nadjedzie
następny pociąg. Dzięki temu unika się ryzy-
ka, że krótkotrwałe wygaszenie ostrzeżenia
osłabi czujność kierowców i pieszych oraz
sprowokuje ich do wjazdu/wejścia na tory.
Kamery, detektory i wyświetlacze komunikują
się z kontrolerem systemu drogą radiową.
Dzięki temu nie ma potrzeby prowadzenia
długich przewodów, wykonywania prze-
kopów lub przecisków pod nasypami, co
wymagałoby ingerencji w infrastrukturę
kolejową. Jednocześnie sposób transmisji
danych ogranicza do minimum wpływ za-
kłóceń środowiskowych i pochodzących ze
źródeł przemysłowych.
System został zaprojektowany tak, by praco-
wał całkowicie autonomicznie, bez ingerencji
z zewnątrz i jest to tryb domyślny. W razie
potrzebymożna zainstalowaćmoduły umoż-
liwiające zdalne diagnozowanie i konfiguro-
wanie wszystkich urządzeń oraz dostęp do
plikówwideo zarejestrowanych przez kamery
obserwujące przejazd i tory. Może to mieć
znaczenie w przypadku kolizji, kiedy trzeba
odtworzyć przebieg wydarzeń.
Jeśli zajdzie potrzeba, obraz z kamer można
obserwować w czasie rzeczywistym przy
pomocy przeglądarki internetowej. Takie
rozwiązanie może okazać się przydatne na
terenie zakładów przemysłowych, w któ-
rych używa się technologicznego transpor-
tu kolejowego nadzorowanego stale przez
dyspozytorów.
DLA OKA
I UCHA
Druga część systemu to sygnalizatory usta-
wiane przy drodze. Mogą być wykonywa-
ne w kilku wariantach, dostosowanych do
potrzeb klienta. W najprostszej wersji jest
to tradycyjny sygnalizator świetlny emitu-
jący światło czerwone i sygnał akustyczny
(typowy gong, spotykany na przejazdach
strzeżonych, albo zapowiedzi głosowe).
Żeby zwiększyć skuteczność komunikatu,
można użyć bardziej rozbudowanej konfigu-
racji. Na przykład zainstalować jeden lub dwa
wielkoformatowe wyświetlacze diodowe
(LED) z każdej strony przejazdu. Na jednym
z nich może być wyświetlany znak drogowy
zakazujący wjazdu na przejazd, na drugim
obraz nadjeżdżającego pociągu z kamery
obserwującej tor. W zależności od wymagań
odbiorców ekrany mogą być włączone przez
cały czas albo tylko po wykryciu pociągu.
Ponieważ system jest sterowany przez za-
awansowany kontroler, można swobodnie
regulować wiele parametrów, na przykład
DynamicznySystem
OstrzeganianaPrze-
jeździedrogowymi Przejściudla
pieszych (DySOnaPP) to system,
którywykrywanadjeżdżające
pociągi i ostrzegaprzednimi, ale
robi tozdalnie.Wszystkiepodze-
społymogąbyć zainstalowane
woddaleniuod torów, na terenie
należącymdo samorządualbo
osóbprywatnych, copozwala
uniknąćdodatkowychkosztów,
związanychzprzebudowąsyste-
mówkolejowych.
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...68
Powered by FlippingBook