średnicowej i spowodowanych remontem
przestojów. Po zakończeniu modernizacji
warszawskiego węzła kolejowego połącze-
nie SKM na Okęcie będzie szybsze, co może
przyciągnąć pasażerów. Po trzecie krytykowa-
na jest organizacja połączenia i brak odpo-
wiedniej informacji dla pasażerów. Obecnie
część pociągów z lotniska (linia S3) dojeżdża
do Dworca Centralnego, a część (linia S2)
do stacji Śródmieście. Ponadto Koleje Ma-
zowieckie i SKM Warszawa informują tylko
o swoich połączeniach, brakuje jednolitej
informacji o wszystkich pociągach na lotni-
sko. Powoduje to dezorientację pasażerów.
Po czwarte linia na Okęcie nie jest dobrze
skomunikowana z kolejami międzymiastowy-
mi, co powoduje, że osoby spozaWarszawy
wolą korzystać z autobusów i samochodów.
Pomimo tych niedogodności połączenie
kolejowe MPL im. F. Chopina z centrumWar-
szawy jest linią o dużympotencjale. Poprawa
szybkości i punktualności, lepsza informacja
i organizacja oraz lepsze skomunikowanie
z pociągami Intercity i TLK mogą przyczynić
się do wzrostu liczby pasażerów. Poprawę
może przynieść też planowana moderni-
zacja linii Warszawa – Radom, co pozwoli
na zaoferowanie wygodnego połączenia
lotniska Okęcie z Radomiem i Kielcami.
Docelowo port lotniczy im. Chopina jako
największy w kraju powinien mieć własny
przystanek dla kolei międzymiastowych,
tak jak to funkcjonuje na wielkich hubach
lotniczych w Europie.
Planowane jest także połączenie kolejo-
we Warszawy z nowym portem lotniczym
wModlinie, funkcjonującymod 2012 r., który
wubiegłym roku obsłużył 1,7mln pasażerów.
Obecnie pociągi Kolei Mazowieckich docie-
rają do stacji Modlin, a następnie pasażero-
wie są do lotniska dowożeni autobusami.
Budowa kolejowego łącznika stacji Modlin
z terminalem lotniska obecnie nie jest jed-
nak przesądzona. Nie wiadomo bowiem,
jak sfinansować tę inwestycję. Rząd uznał,
że jest to inwestycja o zbyt małym zakresie,
by sfinansować ją z krajowych programów
operacyjnych. Obecnie rozważane są różne
formy finansowania, np. podział kosztów
między program krajowy a regionalny.
INWESTYCJE
W INNYCH MIASTACH
Największą inwestycją w linię kolejową na
lotnisko obecnie realizowaną w Polsce jest
Pomorska Kolej Metropolitalna, która połą-
czy Port Lotniczy im. L. Wałęsy z centrami
Gdyni i Gdańska i innymi miastami regionu.
To przedsięwzięcie, którego koszt szacowany
jest na ponad 900 mln zł zrewolucjonizuje
transport szynowy wTrójmieście. Inwestycję
realizuje od 2013 r. konsorcjumfirmBudimex
i Ferrovial Agroman, a inwestorem jest spe-
cjalnie powołana spółka PKM SA. Nowa kolej
wykorzysta częściowo fragment dawnej Kolei
Kaszubskiej. Powstaje też nowa linia Kiełpinek
– Rębiechowo. Inwestycja obejmuje budowę
ośmiu przystanków kolejowych, 23 wiadukty,
19,5 km linii kolejowej i 21 rozjazdów. Budo-
wa dofinansowana jest w 85%. z funduszy
POIiŚ. Pomorską Kolej Metropolitalną ob-
sługiwać będzie spółka PKP SKMTrójmiasto.
Jednakże wg zapowiedzi przedstawicieli
samorządu województwa pomorskiego nie
będzie to typowa linia szybkiej kolei miejskiej,
ale raczej kolej o charakterze regionalnym,
która połączy port lotniczy z różnymi mia-
stami i gminami Pomorza.
W 2013 r. uruchomiono połączenie kolejowe
z Portem lotniczym Szczecin – Goleniów.
Budowa czterokilometrowego odcinka
kosztowała 16 mln zł. Pociągi dojeżdżają
z tego lotniska do centrum Szczecina i do
Koszalina. Jednakże frekwencja jest na tej linii
mała, co wynika z niewielkiej liczby stałych
lotów pasażerskich obsługiwanych przez
Goleniów. Rocznie z tego lotniska korzysta
mniej niż 400 tys. osób, z czego większość to
pasażerowie lotów czarterowych, tymczasem
pociągi są dobrym środkiem komunikacji dla
pasażerów linii regularnych. Z Goleniowa
stałe regularne loty odbywają się tylko do
Warszawy, a i tych jest niewiele. Stąd poja-
wiają się wątpliwości, czy inwestycja w linię
kolejową do tego niewielkiego portu lotni-
czego miała sens.
Plany budowy połączenia kolejowego
z lotniskiem od kilku lat rozważane są także
w Aglomeracji Śląskiej. W 2007 r. ówczesny
minister transportu Jerzy Polaczek ogłosił pla-
ny budowy nowej linii przez Bytom i Piekary
Śląskie. Pomysł ten wywołał sporo kontro-
wersji. Krytykowano przede wszystkim koszt
inwestycji, szacowany na blisko 1,2 mld zł.
Taka kwota pozwoliłaby na rewitalizację wie-
lu mocno zdegradowanych linii kolejowych
w Aglomeracji i stworzenie systemu szybkiej
kolei miejskiej, obsługującej wiele miast. Nie
ma natomiast pewności, czy stosunkowo
niewielkie lotnisko Pyrzowice wygeneru-
je wystarczająco duży ruch, by inwestycja
w szybką kolej na lotnisko się opłacała. Po-
nadto linia miała przebiegać przez obszary
gęsto zaludnione, co wywołało protesty
mieszkańców Piekar Śląskich. Ostatecznie
po kilku latach konsultacji i opóźnieniuwpra-
cach projektowych postanowiono w 2014 r.,
że nowa linia nie będzie budowana a do
połączenia centrum Katowic z lotniskiem
wykorzysta się już istniejąca linię nr 182
która zostanie poddana rewitalizacji. Środki
na ten cel zabezpieczono w regionalnym
programie operacyjnym, a w listopadzie
2014 r. konsorcjum firm Projekty Inżynieryj-
ne i Architektoniczne Sp. z o.o. z Warszawy
oraz Consultores de Ingenieria Proyectos y
Obras S.L. z Madrytu wygrało przetarg na
wykonanie projektu nowego połączenia ko-
lejowego. Linia będzie przechodzić przez
Tarnowskie Góry, o co zabiegał tamtejszy
samorząd, a także przez Bytom i Chorzów,
dzięki czemu będzie dostępna dla większej
liczby pasażerów i będzie mogła mieć cha-
rakter szybkiej kolei miejskiej.
Koncepcję budowy połączenia kolejowego
z portem lotniczym rozważają również wła-
dze województwa wielkopolskiego, a ewen-
tualna linia miałaby powstać do 2050 r. Po-
dobna inwestycja rozważana jest również
we Wrocławiu, gdzie przy okazji budowy
nowego terminalu lotniska wybudowano
podziemny wjazd dla pociągów. Koszt bu-
dowy linii kolejowej szacowany jest na pół
miliarda złotych. Obecnie jednak wrocławskie
lotnisko nie ma wystarczającej liczby pasaże-
rów, która gwarantowałaby opłacalność takiej
inwestycji, która występuje wg szacunków
dopiero w przypadku portów lotniczych,
które obsługują minimum 3 mln pasażerów
rocznie.
Budowa połączeń kolejowych dla pozostałych
portów lotniczych na chwilę obecną wydaje
się nie mieć uzasadnienia, gdyż lotniska te
obsługują niewielu pasażerów. Wprzyszłości
należy zatem, oprócz budowy kolei doportów
lotniczychwGdańsku i Katowicach, oczekiwać
dalej rozbudowy kolei na Okęcie, tak by była
dostosowana do obsługi pociągów interci-
ty, a być może także powstającej sieci kolei
dużych prędkości. WładzieWarszawy muszą
znaleźć sposób na wykorzystanie nowej infra-
struktury, cobędzie koniecznościąwobec stale
rosnącej liczby pasażerów portów lotniczych
Okęcie i Modlin.
kolej i technologie
KZA
EXPRESS
33