KZA
EXPRESS
40
kolej i technologie
Polski rynek producentów taboru, napę-
dzany głównie rywalizacją Newagu i Pesy,
wszedł w kolejny etap swojego rozwoju.
Po latach dostarczania nowych tramwa-
jów, autobusów szynowych i coraz bardziej
zaawansowanych składów zespolonych,
przyszedł wreszcie czas na lokomotywy,
czyli narzędzia do wykonywania najcięższej
pracy przewozowej na torach szlakowych.
Dragon i Griffin oraz Gama, to platformy kon-
strukcyjne, które są odpowiedzią na realne
zapotrzebowanie polskiego i światowego
rynku lokomotyw.
KRAJOWY
IMPULS
Oczywistą zachętą do rozpoczęcia prac
koncepcyjnych nad nowymi elektrowoza-
mi i spalinowozami w Newagu oraz Pesie,
była techniczna metryczka użytkowanych
w Polsce lokomotyw. Załamanie, którego
doświadczała polska kolej przez lata 90.
ubiegłego i na samym początku obecnego
wieku, spowodowało powstanie wielolet-
niej luki inwestycyjnej. Przez kilkanaście
lat przewoźnicy pasażerscy i towarowi
nie kupowali nowego taboru, a następ-
nie zadowalali się tylko mniej lub bardziej
udanymi i celowymi modernizacjami ist-
niejącej floty. W pewnym momencie nasz
rynek stał się rezerwuarem bardzo starych
lokomotyw z innych rynków, które po drob-
nych przeróbkach wykorzystywane były
zwłaszcza przez prywatnych przewoźni-
ków. I tak w Polsce mamy obecnie około 2,5
tys. czynnych lokomotyw, których średnia
DRAGON E6ACT
Lata budowy
od 2009
Układ osi
Co’Co’
Długość ze zderzakami
20 330 mm
Sposób zasilania
3 kV DC
Moc ciągła
5 MW
Prędkość maksymalna
120 km/h
Siła pociągowa przy rozruchu 374 kN
Waga służbowa
119 t
Maksymalny nacisk na oś
200 kN
wieku przekracza 30 lat. Rynek doszedł
więc do ściany, modernizacje tego parku
maszynowego są konieczne, ale długofa-
lowo nie rozwiążą problemu, bo jaki sens
ma naprawa i unowocześnianie maszyn
wyprodukowanych we wczesnych latach
70. ubiegłego wieku? Stało się jasne, że