przeprowadzenia gruntownej modernizacji
linii nr 118.W2013 r. PKP PLK podpisały z firmą
Astaldi umowę na realizację inwestycji w try-
bie„zaprojektuj i buduj”. Modernizacja, którą
rozpoczęto w 2014 r. obejmuje: przedłużenie
linii kolejowej do terminalu lotniska i budowę
nowego przystanku kolejowego, dobudowę
drugiego toru i elektryfikację linii. Powstaną
nowe przystanki: Młynówka, Zakliki i Olszanica,
a przystanek Łobzów zostanie zmodernizo-
wany. Ponadto powstaje wiadukt kolejowy
nad ulicą Balicką, co wyeliminuje ogranicze-
nie prędkości pociągów do 10 km/h, które
obowiązywało w tym miejscu. Inwestycja
znacząco poprawi przepustowość odcinka
KrakówMydlniki – KrakówBalice oraz zwiększy
komfort pasażerów, eliminując konieczność
przesiadki na autobus. Koszt inwestycji sza-
cowano na 349,6 mln zł, a dofinansowanie
z środków UE w ramach II osi priorytetowej
POIiŚ –Transport przyjazny środowisku – wy-
niesie 204,15 mln zł.
Po zakończeniumodernizacji odcinek Kraków
Balice – Kraków Mydlniki zostanie włączony
do Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Balice –
Kraków – Wieliczka. Tym samym Kraków
będzie miał nowoczesne połączenie kole-
jowe z lotniskiem w standardzie typowym
dla średniej wielkości portów lotniczych.
Na czas modernizacji linii nr 118 w lutym
2014 r. wstrzymano ruch pociągów pasa-
żerskich. Otwarcie nowej kolei na lotnisko
zadeklarowano na wrzesień 2015 r. Szybkie
i wygodne połączenie, większa dostępność
dzięki nowym przystankom i stale rosnący
ruch na lotnisku Balice mogą przyczynić się
do sukcesu tej linii. Władze Krakowa liczą na
ograniczenie ruchu samochodów, zmniejsze-
nie uciążliwych korków i emisji spalin, co ma
niebagatelne znaczenie dla poprawy jakości
powietrza w mieście.
WARSZAWA
– WYKORZYSTAĆ
POTENCJAŁ
Port lotniczy im. F. Chopina w Warszawie,
czyli największe i najważniejsze lotnisko pa-
sażerskie w Polsce długo musiał czekać na
uruchomienie wygodnego połączenia kole-
jowego. Jest to sytuacja paradoksalna, gdyż
to właśnie Okęcie ma największy potencjał
do rozwoju takiego transportu, a lotnisko
położone jest niedalekoważnej linii kolejowej
Warszawa – Radom. O potrzebie skomuni-
kowania Okęcia z siecią kolei aglomeracyj-
nych wWarszawiemówiono od wielu lat. Już
w 2006 r. wybudowano podziemną stację
kolejową, która jest częścią nowego termi-
nalu pasażerskiego i została wybudowana
w ramach jednego zadania inwestycyjnego.
Jednak przez kilka lat była to stacja widmo,
gdyż nie dochodziły do niej tory. W 2008 r.
zakończonomodernizację odcinkaWarszawa
Zachodnia –Warszawa Okęcie, jednak nadal
brakowało łącznika z terminalemportu lotni-
czego. Planowana budowa dwukilometrowej
linii w tunelu opóźniała się, a zdecydowane
przyspieszenie prac związane było z planem
uruchomienia połączenia kolejowego przed
mistrzostwami Euro 2012. Umowę na budo-
wę linii łączącej stację Warszawa Służewiec
– LotniskoOkęcie podpisanow2009 r. z firmą
Bilfinger Berger jako głównym wykonawcą.
Inwestycja pochłonęła niecałe 366 mln zł
i była współfinansowana z Programu Ope-
racyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Połączenie kolejowe obsługiwane przez
spółki SKM Warszawa i Koleje Mazowieckie
uruchomiono 1 czerwca 2012 r. – tuż przed
mistrzostwami w piłce nożnej. Szybka Kolej
MiejskaWarszawa w celu obsługi tej linii za-
kupiła 13 zespołów trakcyjnych PESY z serii
„Elf”, a koszt zakupu nowego taboru wyniósł
prawie 300 mln zł. Po uruchomieniu kolejki
okazało się, że połączenie nie przyciąga tylu
pasażerów, ile prognozowano. W 2014 r. wg
informacji ZTM z kolejki korzystało 4 tys. pa-
sażerów dziennie. W maju 2015 r. oddano
do użytku nowy terminal pasażerski portu
lotniczego wraz z podziemnym łącznikiem
ze stacją Warszawa Lotnisko, co poprawiło
komfort dojazdu do stacji. Po uruchomieniu
połączenia SKM na Okęcie pojawiły się głosy,
że inwestycja była niepotrzebna i zmarno-
wano setki milionów zł, a zakupiony tabor
lepiej byłoby skierować do obsługi bardziej
popularnych tras kolei miejskiej.
Na umiarkowane zainteresowanie pasaże-
rów nowym połączeniem złożyło się kilka
czynników. Po pierwsze sporo osób wybiera
połączenia autobusowe, które funkcjonują
od wielu lat i są lepiej wypromowane. Po
drugie nie udało się osiągnąć zamierzonego
czasu podróży ze stacji Lotnisko do Dworca
Centralnego, którymiał wynieść ok. 20minut.
Obecnie pociąg często jedzie ponad pół go-
dziny, co wynika z prac remontowych na linii
KZA
EXPRESS
32
kolej i technologie