KZA Express 13/2015 - page 24

KZA
EXPRESS
24
kolej i technologie
głośność gongu i jasność wyświetlaczy.
Można je dostosować do natężenia hałasu
oraz natężenia oświetlenia o różnych porach
doby. Dzięki temu sygnalizacja może być
skuteczna, nie przeszkadzając mieszkańcom
pobliskich domów.
Awaria systemu ostrzegawczego może być
niebezpieczna, zwłaszcza gdyby system
utracił zdolność wykrywania zagrożenia,
stwarzając jednocześnie pozory popraw-
nego działania. Osoby przyzwyczajone
do wyświetlanych ostrzeżeń mogą zinter-
pretować ich brak jako gwarancję bezpie-
czeństwa. Dlatego DySOnaPP ma funkcję
automatycznej diagnostyki. Rozpoznanie
niesprawności detektorów albo wystąpienie
warunków atmosferycznych mocno ograni-
czających widzialność i uniemożliwiających
wykrycie pociągu powoduje wyświetlenie
komunikatu ostrzegającego o niesprawności
systemu. Może też wysłać sygnał alarmowy
do osoby lub osób odpowiedzialnych za
pracę systemu.
DySOnaPP nie ma żadnych szczególnych
wymagań jeśli chodzi o podłączenie do sieci
energetycznej. Wszystkie urządzenia wcho-
dzące w skład systemu mogą być zasilane
z sieci prądu przemiennego o napięciu 230 V
albo z baterii akumulatorów doładowywa-
nych przy pomocy ogniw fotowoltaicznych.
W drugim przypadku system jest odporny
na awarie zawodowej sieci energetycznej.
WYTRZYMAŁOŚĆ
Konstruktorzy z KZA zaprojektowali elementy
systemu tak, żeby jak najlepiej uodpornić go
na działanie sił przyrody i akty wandalizmu.
Elementy systemu są umieszczane na dość
dużej wysokości (około 4 m nad ziemią),
co zwiększa odporność na kradzieże i akty
wandalizmu. Szafki są wyposażone w de-
tektory otwarcia i sygnalizatory przerwania
przewodów elektrycznych. Na masztach
można zbudować urządzenia utrudniające
wspinanie się na nie osób niepowołanych.
Obudowy detektorów i wyświetlaczy wy-
trzymają niejedno uderzenie kamienia. Po-
mysłowość złodziei i wandali nie zna granic,
więc nie jest możliwe stworzenie urządzeń
całkowicie odpornych, ale DySOnaPP, dzię-
ki funkcjom autodiagnostycznym, stwarza
możliwość szybkiej reakcji na uszkodzenia.
Obraz z kamer zapisany w systemie może
posłużyć do identyfikacji sprawcy.
DySOnaPP może być instalowany w różnych
warunkach terenowych. Z punktu widzenia
prawa sygnalizatory są traktowane jako urzą-
dzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego
(znaki o zmiennej treści). Podstawowym kry-
teriumwyboru lokalizacji i rodzaju urządzeń
wchodzących w skład systemu w konkret-
nym przypadku jest zapewnienie zgodności
z przepisami bezpieczeństwa i zasadami in-
żynierii ruchu drogowego. Pilotażowy system
zamontowano na przejeździe kolejowym
kategorii D na szlaku Chabówka – Rabka
Zaryte. Po raz pierwszy został on zademon-
strowany 30 maja 2011 roku.
BĘDZIE
SZYBCIEJ
Można wiele opowiadać o niedostatkach
infrastruktury kolejowej w Polsce, wymusza-
jących kursowanie pociągów ze zmniejszoną
prędkością. Faktem jest jednak, że ostatnio PLK
remontują coraz więcej odcinków. W rezulta-
cie ograniczenia prędkości będą stopniowo
znoszone. Trzeba zauważyć, że na najsłabiej
chronionych przejazdach kategorii D pociągi
mogą osiągać prędkość do 120 km/h.
Zwiększenie dopuszczalnej prędkości na
szlaku wpierwszymokresiemoże skutkować
większą liczbą wypadków. Ludzie przecho-
dzący przez tory od lat na podstawie ob-
serwacji i doświadczeń przyjmują pewien
margines bezpieczeństwa:„Jeśli pociąg jest
przy tamtymbudynku, jeszcze zdążę przejść.
Ale kiedy lokomotywa dojedzie do zagajnika
nie warto ryzykować”. Zwiększenie prędko-
ści pociągu dramatycznie zmniejsza szansę
przeżycia nieostrożnego pieszego i kierowcy.
Nie chodzi tu bynajmniej o wydłużenie drogi
hamowania, bo w większości przypadków
nawet przy mniejszych prędkościach i na-
tychmiastowej reakcji maszynisty pieszy,
który wejdzie na tory zbyt późno, nie ma
żadnych szans.
Ważniejszy jest fakt, że dwukrotne zwięk-
szenie prędkości pociągu dwukrotnie skróci
czas, w którymmożna bezpiecznie przekro-
czyć tory. Na otwartym terenie sytuacja nie
wygląda najgorzej, bo pociąg widać z dużej
odległości. Inaczej jest na łukach, w terenie
zabudowanym, w lasach. Może się zdarzyć,
że nawet te osoby, które weszły czy wjechały
na tory, nie widząc i nie słysząc pociągu, będą
miały problem z opuszczeniem przejścia
na czas. W takich miejscach DySOnaPP jest
rozwiązaniem idealnym.
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...68
Powered by FlippingBook