KZA
EXPRESS
30
kolej i technologie
Od kilku lat również w Polsce realizowane
są inwestycje w koleje na lotniska, a dopływ
funduszy z budżetu UE pozwala polskim
metropoliom na budowę nowoczesnej in-
frastruktury.
Możliwość wygodnego i szybkiego dotarcia
do portu lotniczego koleją jest standardem,
do którego przyzwyczajeni są od dekad pa-
sażerowie dużych lotnisk w Europie i Japonii.
Obecnie inwestuje się w takie połączenia
w wielu innych regionach świata. Przy ter-
minalach pasażerskich lotnisk funkcjonują
stacje kolejowe, które są obsługiwane przez
wszystkie rodzaje kolei pasażerskich. Od linii
tramwajowych, poprzez koleje regionalne,
szybkie koleje miejskie, linie metra, pocią-
gi intercity na kolejach dużych prędkości
i kolei magnetycznej skończywszy. To, jaka
forma kolei obsługuje lotnisko, zależy od
jego wielkości, odległości od obszarów za-
budowanych i centrummiasta oraz od liczby
mieszkańców obszarumetropolitalnego ob-
sługiwanego przez port lotniczy. Dla lotnisk
przyjmujących co najmniej kilka milionów
pasażerów rocznie buduje się linie szybkiej
Wielkie porty lotnicze, z których korzystają dziesiątki milionów osób rocznie, generują
wzmożony ruch pasażerski dla transportu drogowego. Nic więc dziwnego, że aby za-
pobiec zakorkowaniu się tras prowadzących do lotnisk, już w latach 70. postanowiono
połączyć miasta z portami lotniczymi za pomocą dedykowanych linii kolei pasażerskiej.
Łukasz Kuś
Polskie miasta doganiają świat
kolei miejskiej lub liniemetra, które pozwalają
na wygodny dojazd do osiedli mieszkanio-
wych. Mniejsze porty lotnicze obsługiwane
są przez pociągi regionalne lub szynobusy.
Od lat 90. w Europie dąży się do integracji
transportu lotniczego z kolejami dużych
prędkości. Obecnie takie koleje docierają
do lotnisk we Frankfurcie, Kolonii, Paryżu,
Amsterdamie, Brukseli, Lyonie, Duesseldorfie,
a planowane są takie połączenia w kilku in-
nychmiastach (np. w Barcelonie i na nowym
lotnisku w Berlinie). Dzięki temu zwiększa się
dostępność lotnisk dla mieszkańcówmniej-
szych miast oddalonych od dużych portów
lotniczych. Również w Polsce dostrzeżono
zalety bezpośredniego połączenia lotniska
z koleją, a pionierem tej formy komunikacji
był Kraków.
PIERWSZY
KRAKÓW
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Paw-
ła II w Krakowie to drugie pod względem
liczby pasażerów lotnisko w Polsce, które
w 2014 r. obsłużyło ponad 3,8 mln osób.
Gwałtowny przyrost liczby pasażerów po-
Możliwość wygodnego
i szybkiego dotarcia
do portu lotniczego koleją jest
standardem, do którego przy-
zwyczajeni są od dekad pasaże-
rowie dużych lotniskwEuropie
i Japonii. Obecnie inwestuje
sięw takie połączeniawwielu
innych regionach świata. Przy
terminalach pasażerskich
lotnisk funkcjonują stacje
kolejowe, które są obsługiwane
przez wszystkie rodzaje kolei
pasażerskich.
KOLEJĄ
NA LOTNISKO