KZA Express 13/2015 - page 30

KZA
EXPRESS
30
kolej i technologie
Od kilku lat również w Polsce realizowane
są inwestycje w koleje na lotniska, a dopływ
funduszy z budżetu UE pozwala polskim
metropoliom na budowę nowoczesnej in-
frastruktury.
Możliwość wygodnego i szybkiego dotarcia
do portu lotniczego koleją jest standardem,
do którego przyzwyczajeni są od dekad pa-
sażerowie dużych lotnisk w Europie i Japonii.
Obecnie inwestuje się w takie połączenia
w wielu innych regionach świata. Przy ter-
minalach pasażerskich lotnisk funkcjonują
stacje kolejowe, które są obsługiwane przez
wszystkie rodzaje kolei pasażerskich. Od linii
tramwajowych, poprzez koleje regionalne,
szybkie koleje miejskie, linie metra, pocią-
gi intercity na kolejach dużych prędkości
i kolei magnetycznej skończywszy. To, jaka
forma kolei obsługuje lotnisko, zależy od
jego wielkości, odległości od obszarów za-
budowanych i centrummiasta oraz od liczby
mieszkańców obszarumetropolitalnego ob-
sługiwanego przez port lotniczy. Dla lotnisk
przyjmujących co najmniej kilka milionów
pasażerów rocznie buduje się linie szybkiej
Wielkie porty lotnicze, z których korzystają dziesiątki milionów osób rocznie, generują
wzmożony ruch pasażerski dla transportu drogowego. Nic więc dziwnego, że aby za-
pobiec zakorkowaniu się tras prowadzących do lotnisk, już w latach 70. postanowiono
połączyć miasta z portami lotniczymi za pomocą dedykowanych linii kolei pasażerskiej.
Łukasz Kuś
Polskie miasta doganiają świat
kolei miejskiej lub liniemetra, które pozwalają
na wygodny dojazd do osiedli mieszkanio-
wych. Mniejsze porty lotnicze obsługiwane
są przez pociągi regionalne lub szynobusy.
Od lat 90. w Europie dąży się do integracji
transportu lotniczego z kolejami dużych
prędkości. Obecnie takie koleje docierają
do lotnisk we Frankfurcie, Kolonii, Paryżu,
Amsterdamie, Brukseli, Lyonie, Duesseldorfie,
a planowane są takie połączenia w kilku in-
nychmiastach (np. w Barcelonie i na nowym
lotnisku w Berlinie). Dzięki temu zwiększa się
dostępność lotnisk dla mieszkańcówmniej-
szych miast oddalonych od dużych portów
lotniczych. Również w Polsce dostrzeżono
zalety bezpośredniego połączenia lotniska
z koleją, a pionierem tej formy komunikacji
był Kraków.
PIERWSZY
KRAKÓW
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Paw-
ła II w Krakowie to drugie pod względem
liczby pasażerów lotnisko w Polsce, które
w 2014 r. obsłużyło ponad 3,8 mln osób.
Gwałtowny przyrost liczby pasażerów po-
Możliwość wygodnego
i szybkiego dotarcia
do portu lotniczego koleją jest
standardem, do którego przy-
zwyczajeni są od dekad pasaże-
rowie dużych lotniskwEuropie
i Japonii. Obecnie inwestuje
sięw takie połączeniawwielu
innych regionach świata. Przy
terminalach pasażerskich
lotnisk funkcjonują stacje
kolejowe, które są obsługiwane
przez wszystkie rodzaje kolei
pasażerskich.
KOLEJĄ
NA LOTNISKO
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,...68
Powered by FlippingBook