KZA Express 13/2015 - page 36

W okresie przejściowym na kolei będą dzia-
łały równolegle dwa systemy: analogowy
i cyfrowy. Nie da się tego uniknąć, ponieważ
pociągi będą się poruszały pomiędzy obsza-
rami obsługiwanymi przez system analogo-
wy i tymi, na których będzie już wdrożony
GSM-R. Obecnie z podobną sytuacjąmają do
czynienia przewoźnicy działający na rynkach
międzynarodowych. Polskie lokomotywy
wyjeżdżające za granicę muszą być wypo-
sażone w radiotelefony pracujące w obydwu
systemach.
Radiotelefony dwusystemowe GSM-R/VHF
Koliber produkuje krakowska firma Radionika.
Warszawska firma Pyrylandia, znana z produk-
tów przeznaczonych dla kolejnictwa oferuje
radiotelefony F-747 w wersji pociągowej M
i stacjonarnej S. Na życzenie klienta radiotele-
fon może być wyposażony wmoduł GSM-R.
Biorąc pod uwagę liczbę eksploatowanych
obecniena kolei radiotelefonówVHF, wymiana
sprzętu będzie doskonałą okazją dla obydwu
firm. Na razie brakuje krajowego producenta,
który zechciałby zagospodarować segment
urządzeń przenośnych GSM-R, niezbędnych
dla pracowników kolejowych wykonujących
zadania na torach, którzymusząmieć łączność
z maszynistami, dyżurnymi ruchu itp.
pracy i przejdą badania lekarskie, od razu
są zatrudniane w spółce i otrzymują wyna-
grodzenie.
Szkolenie jest dwuetapowe i długotrwałe.
Najpierw kandydaci odbywają kurs trwający
od dwóch do trzech miesięcy i kończący
się wydaniem licencji maszynisty pojazdów
trakcyjnych. To dopiero początek, bo zanim
kandydat będzie mógł samodzielnie praco-
wać na stanowisku maszynisty, musi odbyć
drugi, trwający półtora roku etap szkolenia,
po którym uzyska świadectwo maszynisty.
Tak więc pierwsi kandydaci przyjęci do pracy
w roku 2014 będą mogli rozpocząć samo-
dzielne jazdy dopiero w roku 2016.
Przyjęcie tysiąca kandydatów nie oznacza,
że po dwóch latach PKP Cargo wzbogaci się
o tysiąc wykwalifikowanych maszynistów.
Trzeba wziąć pod uwagę, że część z nich
odejdzie z różnych powodów. Zawódmaszy-
nisty wymaga szczególnych predyspozycji,
których nie można w całości potwierdzić
testami psychologicznymi, ujawniają się
w trakcie szkolenia i pierwszych lat pracy.
Chodzi przede wszystkim o zdolność utrzy-
mania wysokiego poziomu koncentracji,
również podczas wykonywania powtarzal-
nych, monotonnych czynności (manewry na
SZKOLENIE
MASZYNISTÓW
Przez wiele lat spółki kolejowe sprawiały
wrażenie, jakby zapomniały o naborze
maszynistów. Z zawodu odchodzili do-
świadczeni pracownicy, nowych nie przyj-
mowano albo poszukiwano kandydatów
z pełnymi uprawnieniami. Młodzi ludzie,
często pasjonaci kolei odchodzili z kwitkiem,
bo pracodawcy tylko z rzadka decydowali
się zatrudnić pracownika, który nie może
„z marszu”wsiąść do lokomotywy. Ostatecz-
nie ktoś się zorientował, że liczba pracow-
ników z uprawnieniami jest ograniczona,
a jedynym sposobem pozyskania nowych
kandydatów jest podjęcie ryzyka zatrud-
nienia osób bez kwalifikacji i wyszkolenia
ich „od zera”.
Od ubiegłego roku PKP Cargo intensywnie
poszukuje kandydatównamaszynistów elek-
trycznych i spalinowych pojazdów trakcyj-
nych. W 2014 roku zatrudniono 500 osób,
w 2015 roku spółka planuje przyjąć drugą,
również pięćsetosobową grupę kandydatów.
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do
KZA
EXPRESS
36
kolej i technologie
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...68
Powered by FlippingBook