KZA Express 13/2015 - page 41

KZA
EXPRESS
41
kolej i technologie
standardach nawierzchni kolejowej, któ-
rych w Polsce jest wciąż niemało. Aby
spełnić oba te warunki, zdecydowano się
na dość rzadkie wśród współczesnych za-
chodnich producentów rozwiązanie, czyli
lokomotywę sześcioosiową. Dzięki temu
rozwiązaniu lokomotywa ma niski poziom
nacisku na oś (poniżej 20 ton), stosunkowo
wysoką siłę pociągową mierzoną na haku
(375 kN) i może z powodzeniem radzić
sobie z pociągami o masie 4000 ton. Napęd
Dragonów stanowią silniki asynchroniczne
zasilane przez przekształtniki wykonane
w technologii IGBT. Dragon zaprezentowa-
ny został publicznie w 2009 roku na targach
Trako. Elektrowóz poddawany był testom
m.in. w: STK, PKP Cargo, Lotos, Pol-Miedź
Trans i DB Schenker. Dziś na polskich torach
kursuje już 9 takich pojazdów (STK – 4,
Lotos Kolej – 5), a kolejne egzemplarze
zamówione zostały przez Freightliner PL.
Producent, idąc śladem światowych trendów,
stworzył Dragona jako konstrukcję moduło-
wą. Na tej samej platformie Newag oferuje
lokomotywy elektryczne jednosystemowe
nadchodzące lata będą stały pod znakiem
istotnej wymiany tego taboru. To te prze-
słanki stały się bezpośrednią zachętą do
zintensyfikowania prac nad całkiem nowy-
mi konstrukcjami lokomotyw szlakowych.
WEJŚCIE
Pierwsze przystąpiło do gry ZNLE Gliwice
(od 2008 roku większościowym udziałow-
cem spółki stał się Newag, który po pięciu
latach zdecydował się na zmianę nazwy
spółki na Newag Gliwice), które jeszcze
w 2006 roku rozpoczęło prace nad nową
lokomotywą. Celem prac stał się pojazd
dedykowany przewozom towarowym,
który powinien poradzić sobie z ciężkimi
pociągami nawet na szlakach o niższych
GAMA 111ED
Lata budowy
od 2012
Układ osi
Bo’Bo’
Długość ze zderzakami
19 800 mm
Sposób zasilania
3 kV +
+manewrowy diesel
Moc ciągła
5,6 MW
Prędkość maksymalna 140/160 km/h
Siła pociągowa przy rozruchu 300 kN
Waga służbowa
82 t
Maksymalny nacisk na oś
196 kN
1...,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40 42,43,44,45,46,47,48,49,50,51,...68
Powered by FlippingBook