dowy nowych przystanków, jak też zakupu
taboru, w tym zwłaszcza dla spółki Koleje
Małopolskie oraz rozwoju Szybkiej Kolei
Aglomeracyjnej w Krakowie.
Mazowsze w swoim RPO na modernizację
i rozbudowę linii kolejowych zaplanowa-
ło 130 mln euro. Planowane inwestycje to
m.in. budowa łącznika kolejowego do Portu
LotniczegoWarszawa Modlin, modernizacje
linii nr 33 Kutno – Płock, linii 35 Ostrołęka
– Chorzele oraz prace na liniach nr 28 (Wie-
liszew – Zegrze), 29 (Mostówka – Ostrołęka)
i 36 (Ostrołęka Śniadowo).
Warmińsko-mazurskie zamierza środki
z regionalnego programu operacyjnego
przeznaczyć na modernizację linii Olsztyn
– Braniewo.Województwo opolskie na koleje
przewidziało 170 mln zł w RPO. Inwestycje
w tym regionie obejmą m.in. remonty linii
Opole – Kluczbork, Opole – Nysa i Opole –
Brzeg. Kujawsko-pomorskie na koleje wyda
47,4mln euro, a inwestycje skupią się zwłasz-
cza na budowie kolei aglomeracyjnej BiT City
między Toruniem a Bydgoszczą, ponadto
prawdopodobna jest też modernizacja linii
356 Bydgoszcz – Poznań. Lubelskie na infra-
strukturę kolejową chce wydać 45,4mln euro
a inwestycje obejmą linię nr 30 Lubartów
– Parczew, linię nr 69 Rejowiec – Hrebenne
oraz linię Zawada – Zamość.
Dolnośląskie zamierza w ramach RPO wydać
150,55 mln euro na koleje. Jest to kwota sied-
miokrotniewyższa niżwpoprzedniej perspek-
tywie budżetowej. Samorząd tego regionu
planuje zmodernizować szereg linii kolejowych
m.in. Wrocław – Kamieniec Ząbkowicki, Wro-
cław – Kluczbork, Legnica – Lubin, Oleśnica
– Jarocin, Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko,
a linia do Zgorzelca ma być zelektryfikowana.
Województwo podlaskie na koleje przewi-
działo 48mln eurowRPO. Inwestycje obejmą
m.in. modernizację linii 52 Hajnówka – Biało-
wieża, linii nr 36 Łapy – Śniadowo – granica
województwa i linii nr 49 Śniadowo – Łomża.
Ponadto przewidziano modernizację odcin-
ków szerokotorowych przy granicy.
WRPOwojewództwa wielkopolskiego kwota
alokacji funduszy dla kolei wynosi 194 mln
euro, a przewidziane są m.in. inwestycje
w wielkopolską kolej metropolitalną. Z kolei
zachodniopomorskie na koleje chce wydać
110mln euro, a przewidziane sąm.in. moder-
nizacje linii 402 Goleniów – Kołobrzeg oraz
linii nr. 403Wałcz – Kalisz Pomorski – Ulikowo.
Województwo pomorskie jako jedyny region
polski zamierza środki na infrastrukturę drogo-
wą i kolejową rozdzielić po równo. Na koleje
ma trafić 128,6 mln euro. Będą przeznaczone
m.in. na modernizację linii Grudziądz – Mal-
bork.Województwo łódzkie na kolej chcewy-
dać 92 mln euro, z czego większość środków
pochłonie rozbudowa kolei aglomeracyjnej.
Z kolei wRPOwojewództwa podkarpackiego
na kolej zaplanowano 101 mln euro, a pie-
niądze te zostaną skierowane na linie 106
Rzeszów – Jasło i 108 Jasło – Zagórz, a także
linię 25 z Dębicy do Łodzi Kaliskiej.
Po negocjacjach z Komisją Europejską
do zmiany projektu RPO i przeznaczenia
większej niż pierwotnie planowano kwoty
na inwestycje kolejowe zostało zmuszone
w sumie 10 polskich samorządów regio-
nalnych. Nowa strategia Unii Europejskiej
opierająca się na zrównoważonym rozwoju
i inwestycjach w ekologiczny transport
okazała się wielką szansą dla polskiej kolei.
Plany spółki PKP PLK są bardzo ambitne,
a suma pieniędzy przeznaczonych na
inwestycje w latach 2014–2020 będzie
rekordowa. Modernizacja linii kolejowych,
likwidacja wąskich gardeł, przebudowa
przystanków i zakup nowoczesnego tabo-
ru to działania, które mogą doprowadzić
do odrodzenia się transportu szynowego
w Polsce, w tym zwłaszcza w tych regio-
nach, w których w ciągu ostatnich dekad
kolej znalazła się w odwrocie. Dla polskiej
kolei oznaczać to będzie nie tylko poprawę
jakości i dostępności usług, ale także zmia-
nę postrzegania roli transportu szynowego
w nowoczesnej gospodarce.
KZA
EXPRESS
51
biznes i inwestycje