KZA Express 13/2015 - page 54

KZA
EXPRESS
54
biznes i inwestycje
NA POMOC
TOROM
Środki unijne znacząco przyczyniły się też
do poprawy infrastruktury kolejowej. PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A. systematycznie
zwiększają nakłady na inwestycje w tym
zakresie. W ciągu ostatnich 10 lat wyniosły
one łącznie ponad 26 mld zł i pozwoliły na
modernizację około 6,5 tys. km torów. Więk-
szą część tych nakładów stanowią środki
pochodzące z Funduszy Europejskich. Istot-
nym pod względem inwestycji był rok 2013,
w którym na modernizację linii kolejowych
wydano ponad 5 mld zł. Natomiast w 2014
roku inwestycje w odnowienie infrastruktury
kolejowej przekroczyły kwotę 7 mld złotych.
W sumie w latach 2013–2015 zarządca naro-
dowej sieci infrastruktury kolejowej w Polsce
na modernizację torów planuje przeznaczyć
aż 22,5 mld zł. Wśród największych projek-
tów zrealizowanych przy wsparciu unijnych
środków warto wymienić: modernizację
linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia,
modernizację linii E30 na odcinku Kraków
– Rzeszów, modernizację linii kolejowej E59
na odcinku Poznań –Wrocław, modernizację
linii Warszawa – Łódź, budowę podziem-
nego dworca Łódź Fabryczna oraz rewita-
lizację wielu linii regionalnych, w tym linii
łączących Toruń z Bydgoszczą, Częstochowę
z Opolem, Kalety z Kluczborkiem czy Ino-
wrocław z Jabłonowem Pomorskim. W ko-
lejnych latach inwestycje w odnowę infra-
struktury kolejowej nie zwolnią. W związku
z otwarciem nowej perspektywy finansowej
na lata 2014–2020, PKP PLK opracowały
tzw. Krajowy Program Kolejowy. Projekty
inwestycyjne w ramach tego programu
opiewać będą na kwotę ponad 58 mld zł.
NOWY
TABOR
Ze środków unijnych korzysta też PKP
Intercity. Przeznacza je na modernizację
taboru. – Ponad 4,3 mld zł netto, tyle PKP
Intercity przeznaczyło na inwestycje w ta-
bor. Plan zakłada, że do końca 2015 roku
większość pociągów kursujących w naszych
barwach będzie nowa i zmodernizowana.
Standardem stają się klimatyzowane wa-
gony z gniazdkami, elektroniczny system
informacji pasażerskiej oraz dedykowane
osobom niepełnosprawnym miejsca, ofe-
rujące szereg udogodnień ułatwiających
podróż – mówi Beata Czemerajda z Biura
Komunikacji i Public Relations PKP Intecity.
Wszystkie inwestycje PKP Intercity realizuje
przy wykorzystaniu środków unijnych, m.in.
z Funduszu Spójności w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
2007–2013. – W ramach planowanych
inwestycji zakontraktowaliśmy zakup 60
Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT),
modernizację 218 wagonów, zakup 45 no-
wych konwencjonalnych wagonów, zakup
10 nowych lokomotyw spalinowych oraz
modernizację 20 lokomotyw spalinowych
manewrowych – wymienia Beata Czeme-
rajda.
PONAD 70%
Z UE
Pierwsze efekty programu już są zauwa-
żalne. – Z pierwszych efektów tak dużego
programu inwestycyjnego korzystają już
pasażerowie najważniejszych linii kolejowych
w kraju. Pomiędzy Warszawą a Krakowem,
Katowicami, Wrocławiem i Trójmiastem kur-
sują nowoczesne pociągi Pendolino. Podró-
żujący na odcinku Szczecin – Przemyśl oraz
Wrocław – Trójmiasto korzystają z nowych
i zmodernizowanych klasycznych wago-
nów. Dysponujemy również zmodernizo-
wanymi lokomotywami spalinowymi, które
służą nam nie tylko do wykonywania prac
manewrowych, ale w sezonie wakacyjnym
poprowadzą pociągi na niezelektryfikowanej
linii na Hel. Wszystkie inwestycje taborowe
są realizowane z wykorzystaniem środków
europejskich. Z wyjątkiem projektu zakupu
pociągów Pendolino, udział dofinansowania
unijnego sięga 70% – mówi Beata Czeme-
rajda z PKP Intercity.
KORZYSTAJĄ
PASAŻEROWIE
Na realizowanych przez PKP Intercity zaku-
pach i prowadzonych modernizacjach mają
skorzystać głównie pasażerowie. Poprawi się
komfort podróży, a także skróci czas prze-
jazdu między największymi miastami kraju.
Jak zapewniają przedstawiciele PKP Intercity,
pasażerowie dzięki pomocy z UE otrzymują
usługę na europejskimpoziomie. – Pasażero-
wie PKP Intercity są głównymbeneficjentem
zmian, jakie zachodzą na krajowych liniach
kolejowych. Dzięki wielomiliardowym inwe-
stycjom w modernizację i naprawy szlaków
kolejowych czasy przejazdówpomiędzy głów-
nymi miastami uległy znacznemu skróceniu.
To dzięki m.in. wykorzystaniu unijnych środ-
ków możemy oferować naszym pasażerom
bezpieczne i komfortowe pociągi, pokonujące
trasy w atrakcyjnym czasie. Po raz pierwszy
od lat notujemy wzrost liczby pasażerów.
Odpowiednio w styczniu, lutym i marcu
2015 roku w komunikacji krajowej przewieź-
liśmy o 4%, 8% i 12% pasażerów więcej niż
w2014 roku –mówi Beata Czemerajda z Biura
Komunikacji i Public Relations PKP Intecity.
PKP CARGO
NABIERA ROZPĘDU
Unijne środki pomagają nabrać wiatru w ża-
gle spółce PKP Cargo. Dotychczas największą
i najważniejszą inwestycją realizowaną przy
wsparciu UE była budowa
terminala konte-
nerowego w Poznaniu-Franowie. Wartość
inwestycji wyniosła ok. 25mln zł, z czego pra-
wie 9mln zł PKP Cargo pozyskało ze środków
Funduszu Spójności w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycję zlokalizowano na największej
stacji towarowej w regionie Wielkopolski,
gdzie krzyżują się ważne linie kolejowe, ob-
sługujące transport z portówmorskich dalej
do Polski i Europy południowej. Terminal
jest przystosowany do obsługi ładunków
kontenerowych przewożonych transportem
kombinowanym, m.in. kolejowym i drogo-
wym. Zajmuje powierzchnię ponad 20 tys.
metrów kwadratowych. Zainteresowanie
terminalem jest tak duże, że zaledwie po roku
funkcjonowania zdecydowano o jego rozbu-
dowie. W jej ramach powstanie m.in. nowy
plac manewrowo-składowy o powierzchni
8,4 tys. metrów kwadratowych. Podobnie
jak poprzedni etap inwestycji, rozbudowa
będzie współfinansowana w 50% ze środ-
kówUE. Całkowita wartość inwestycji wynosi
5,8 mln zł.
KROK
W NOWOCZESNOŚĆ
Dzięki poczynionym z pomocą unijnych
środków inwestycjom Polska zrobiła wielki
krok w stronę nowoczesnej, przyjaznej i eko-
logicznej kolei. Jest jeszcze dużo do zrobienia,
ale PKP S.A. zapowiada, że dotychczasowe
tempo inwestycji zostanie utrzymane. Za ko-
lejne 10 lat pochwali się kolejnymi sukcesami.
Jest na to duża szansa, bo Unia Europejska
kładzie ogromny nacisk na transport kolejo-
wy, dążąc do osiągnięcia konkurencyjnego
i zasobooszczędnego systemu transportu.
1...,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53 55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,...68
Powered by FlippingBook