niczący rady nadzorczej PKP PLK Arkadiusz
Krężel zapowiedział wprowadzenie kryterium
rekomendacji jakościowych do warunków
przetargów. Oznacza to, że kryterium naj-
niższej ceny nie będzie jedynym branym
pod uwagę. Wielkie zamówienia publiczne
z nowego budżetu UE mają ruszyć w 2016 r.,
kiedy PLK chcą ogłosić przetargi na 11 mld zł.
Inwestycje kolejowe w Polsce w nowej per-
spektywie budżetowej 2014–2020 będą dys-
ponowane w ramach Programu Operacyj-
nego Infrastruktura i Środowisko, Programu
Operacyjnego PolskaWschodnia, programu
Łącząc Europę (CEF) i regionalnych progra-
mów operacyjnych. Najwięcej pieniędzy, bo
ponad 5mld euro zarezerwowano w progra-
mie Infrastruktura i Środowisko, z którego
finansowane będą inwestycje realizujące
dwa priorytety: poprawę spójności euro-
pejskiego systemu transportowego (w tym
transeuropejskich korytarzy TEN-T) oraz prio-
rytet stworzenia interoperacyjnego systemu
transportu kolejowego wysokiej jakości.
Kedzierzyn Kozle – Opole, linii kolejowej nr 8,
odcinek Warka – Radom, linii nr 7Warszawa
– Lublin, linii nr 93 Trzebinia – Czechowice-
-Dziedzice, liniach 138, 161, 180, 654, 655,
657, 658, 699 w Aglomeracji Śląskiej, na linii
średnicowej w Warszawie, na linii Chybie
- Rybnik, na C-E 65 na odcinku Bydgoszcz –
Tczew, nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia
– Słupsk, linii nr 1 Częstochowa – Zawiercie,
na E 20 na odcinkuWarszawa – Poznan, linii
Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki,
odcinku Kluczbork – Wrocław, a liniach ko-
lejowych nr 15, 16 na odcinku Łodz Kaliska
– Zgierz – Kutno, na linii C-E 59 na odcinku
Wrocław – Kamieniec Zabkowicki, E 20 na
odcinkuWarszawa Rembertów – Minsk Ma-
zowiecki. Planowana jest też budowa nowej
linii kolejowej Podłęe – Szczyrzyc –Tymbark/
Mszana Dolna, budowa połączenia Katowic
z lotniskiem Pyrzowice, modernizacja linii
Bielsko-Biała – Zwardoń oraz Bydgoszcz –
Piła. Prace obejmować będą modernizacje
torów, budowę drugiego toru na odcinkach
jednotorowych, elektryfikację linii, budowę
W ramach Programu Operacyjnego Infra-
struktura i Środowiska dysponowane będą
jedynie środki z Funduszu Spójności. Pla-
nuje się przeprowadzenie 35 inwestycji ko-
lejowych na najważniejszych magistralach
kolejowych Polski. W przeciwieństwie do
poprzedniej edycji POIiŚ wnowej przewidzia-
no odrębny priorytet dla kolei, coma ukrócić
pomysły przerzucania pieniędzy z kolei na
drogi. Nowy program Infrastruktura i Środo-
wisko stawia kolejarzom dwa cele: poprawę
połączeń międzymiastowych i budowę sys-
temów kolei aglomeracyjnych. Dopuszczono
do współfinansowania z pieniędzy UE rów-
nież zakupy taboru kolejowego i to zarówno
dla samorządów i przewoźników, jak też firm
zajmujących się leasingiem taboru.
PLANOWANE
INWESTYCJE
Inwestycje planowane są m.in. na liniach
C-E 59Wrocław – Szczecin, j E 30 na odcinku
KZA
EXPRESS
49
biznes i inwestycje