KZA
EXPRESS
46
pomocą gruntowych pomp ciepła (Ciecha-
nów), powietrznych pomp ciepła (Nasielsk)
lub wysokowydajnych gazowych pieców
kondensacyjnych (Mława, Strzelce Krajeń-
skie). Zaplanowano ponowny odzysk wody
deszczowej do celów sanitarnych (Nasielsk),
energooszczędne oświetlenie LED wraz
z czujkami obecności (Ciechanów, Mława,
Nasielsk, Strzelce Krajeńskie). Na dachach
wiat budynków pojawią się ogniwa fotowol-
taiczne, które będą wykorzystywać energię
słoneczną i generować prąd dla urządzeń
znajdujących się na dworcach, zaprojekto-
wane zostaną dachy zielone, umożliwiając
gromadzenie części wody deszczowej oraz
wpływając na poprawę wilgotności powie-
trza wnajbliższymotoczeniu (Mława, Strzelce
Krajeńskie). Zamontowana zostanie także
wentylacja mechaniczna z odzyskiem cie-
pła. Wszystkie IDS-y będą dostosowane do
potrzeb osób niepełnosprawnych.
PLK
DLA EKOLOGII
Działania proekologiczne podejmuje też PLK.
Przykładem jest modernizacja 60 km linii kole-
jowej E59Wrocław. Modernizacja uwzględniła
potrzeby środowiska. Specjalnie dla swobod-
nego przechodzenia przez tory dużych zwie-
rząt powstały dwa ekodukty. Pomyślano też
o swobodnymprzechodzeniupod toramima-
łych ssaków. Zadbano także o inne szczegóły:
budowę ekranów akustycznych, chroniących
przed hałasem pochodzącym z torowiska.
Ich lokalizacja została ustalona na podstawie
specjalnych badań i zaakceptowana, podob-
nie jak inne działania proekologiczne, przez
Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
W kompleks zabezpieczeń wpisują się rów-
nież maty antywibracyjne montowane na
przebudowywanych mostach i wiaduktach
oraz bezstykowe szyny w nowych torach.
W STRONĘ EKO
Działania zmierzające do ochrony środowiska
są i cały czas będą podejmowane. Dba o to
Unia Europejska, której celem jest zwiększenie
roli transportu kolejowego. Na lata 2014–2020
większość funduszy z UE na transport trafi
w Polsce do kolei. – W ramach Programu
Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 na
transport intermodalny - Oś priorytetowa
III: Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu
multimodalnego - przewidziana alokacja UE
będzie porównywalna do POIiŚ 2007–2013.
Dofinansowane będą projekty polegające
m.in. na budowie, modernizacji i rozbudowie
istniejących terminali wraz z infrastrukturą do-
stępową, a takżewdrażanie systemów telema-
tycznych i satelitarnych, zakup i modernizacja
lokomotyw oraz specjalistycznego taboru
kolejowego przeznaczonego do przewozów
intermodalnych. Działania te dodatkowo
zwiększą atrakcyjność transportu kolejowe-
go, wpływając równocześnie na zmniejszenie
oddziaływania całego sektora transportu na
środowisko – mówi Piotr Popa z MiR.
W PRZYSZŁOŚCI
Plan na lata 2014–2020 zakłada budowę
ekranów akustycznych i stosowanie wi-
broizolacji, budowę przejść dla zwierząt,
umożliwiających ich bezpieczną migrację,
wraz z zabudową innych urządzeń zapobie-
gających wkraczaniu zwierząt na torowisko
w czasie przejazdu pociągu; wykonanie
systemu odwodnienia uwzględniającego
ochronę wód powierzchniowych i pod-
ziemnych oraz zaprzestanie bezpośredniego
odprowadzenia wód opadowych i rozto-
powych do cieków wodnych. Dodatkowo
zakłada rezygnację z wykonywania prac
budowlanych w określonych porach roku;
demontaż zdegradowanej i niewykorzy-
stywanej infrastruktury, z maksymalnie sze-
rokim ponownym zagospodarowaniem
poszczególnych jej elementów oraz zago-
spodarowaniem terenu w sposób przyjazny
środowisku; stosowanie biodegradowal-
nych środków do odmrażania, smarowania,
odchwaszczania i mycia i monitorowanie
poziomu hałasu. Planuje się także stopniową
wymianę lub modernizację taboru oraz
stosowanie w taborze biodegradowalnych
olejów i smarów.
Wszystkie te działania mają sprawić, że kolej
będzie jeszcze bardziej ekologiczna. Jest to
potrzebne, bo to na niej w głównej mierze
ma być oparty transport osób i towarów
w przyszłości, co w dłuższej perspektywie
ma przełożyć się na całe środowisko. – Prze-
sunięcie wykorzystania systemów transpor-
towych w kierunku transportu kolejowego
znacząco przyczyni się do realizacji celów
UE w dziedzinie klimatu i redukcji emisji
gazów cieplarnianych – potwierdza Piotr
Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infra-
struktury i Rozwoju.
biznes i inwestycje