Transport szynowy został uznany za prio-
rytet dla inwestycji infrastrukturalnych
finansowanych ze środków budżetu Unii
Europejskiej. W przyjętej przez Parlament
Europejski i Radę perspektywie budżeto-
wej 2014-2020 założono, że 60% wydatków
na infrastrukturę współfinansowanych
z programów unijnych państwa człon-
kowskie powinny wydawać na transport
szynowy. Polski rząd podczas negocjacji
z Komisją Europejską miał jednak poważne
wątpliwości co do takiej proporcji podziału
środków infrastrukturalnych. W 2014 r.
minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta
Bieńkowska argumentowała, że Polska
powinna wydać więcej pieniędzy na drogi,
gdyż należy przede wszystkim dokończyć
budowaną sieć dróg ekspresowych i au-
tostrad, a polskie koleje obecnie nie mają
możliwości spożytkowania takiej dużej
kwoty. Ostatecznie Komisja Europejska
zgodziła się, aby proporcja wydatków in-
frastrukturalnych w Polsce była odwrotna
w stosunku do pierwotnej propozycji, tj. by
40% pieniędzy trafiło na koleje. Oznacza
to, że będziemy mieli do wykorzystania
ponad 40 mld zł na koleje, czyli dwa razy
więcej niż w latach 2007-2013.
CZY WYKORZYSTAMY
ŚRODKI?
Czy PKP PLK i samorządy wykorzystają te
środki? Wiele krytycznych uwag padło pod
adresem polskich kolejarzy po tym, gdy
wyszły na jaw duże opóźnienia w realizacji
inwestycji infrastrukturalnych finansowa-
nych z budżetu unijnego poprzedniej per-
spektywy 2007-2013. Z powodu opóźnień
i ryzyka, że PLK nie zdołają wykorzystać
zaprogramowanych funduszy do końca
2015 r., kiedy mija termin rozliczenia z KE
ministerstwo infrastruktury i rozwoju za-
proponowało przesunięcie części środków
zarezerwowanych dla kolei na inwestycje
drogowe. Ostatecznie Komisja Europej-
ska nie zgodziła się na takie rozwiązanie,
w związku z czym na polskiej kolei ogło-
szono mobilizację w celu przyspieszenia
inwestycji, aby nie stracić unijnych dotacji.
Udało się przyspieszyć procedury przetar-
gowe i usprawnić nadzór na realizowanymi
inwestycjami, co poprawiło sytuację i ko-
leje zaczęły szybciej modernizować infra-
strukturę. Wg stanu na koniec maja 2015 r.
PLK rozliczyły 9,6 mld zł z ok. 14 mld, jakie
miały do dyspozycji w ramach perspektywy
2007–2013. Oznacza to, że nadal nie ma
pewności, czy wszystkie pieniądze uda się
kolejarzom wykorzystać, ale polski rząd
zapewnia, że tak właśnie będzie.
Problemy przy realizacji zadań z poprzedniej
perspektywy budżetowej spowodowały, że
PKP PLK postanowiły zmodyfikować swoje
podejście do kwestii zamówień publicznych,
aby uniknąć powtórzenia sytuacji takich
jak bankructwa wykonawców i zrywanie
kontraktów, co powodowało konieczność
powtórzenia przetargu i wielomiesięczne
opóźnienia. W czerwcu 2015 r. przewod-
Budżet UE 2014-2020
WIELKASZANSA
POLSKICH KOLEI
Mateusz Gruszkowski
W perspektywie budżetowej UE 2014–2020 dla polskich kolei przewidziano 10,2 mld
euro, czyli ponad dwa razy więcej pieniędzy niż w poprzednim budżecie. To szansa na
skok cywilizacyjny i poprawę wizerunku transportu szynowego, ale też wielkie wyzwanie
dla PKP PLK. Jak polscy kolejarze wykorzystają hojnie przydzielone fundusze? W których
regionach przewiduje się najwięcej inwestycji?
KZA
EXPRESS
48
biznes i inwestycje