KZA Express 13/2015 - page 45

KZA
EXPRESS
45
infrastruktury kolejowej za przejazd zwarte-
go składu pociągu zestawionego wyłącznie
z wagonów z jednostkami transportu inter-
modalnego.Wbudżecie państwa na 2015 rok
zabezpieczono środki na sfinansowanie ulgi
intermodalnej dla kolejowych przewoźni-
ków towarowych w wysokości 25 mln zł,
w tym: kwotę 22 mln zł na sfinansowanie
ulgi w ramach rozkładu jazdy 2014/2015
i kwotę 3 mln zł na sfinansowanie ulgi w ra-
mach rozkładu jazdy 2015/2016 –mówi Piotr
Popa z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Resort twierdzi, że inicjatywa ta jest bardzo
dobrze odbierana przez przewoźników
towarowych i przyczynia się do wzrostu
popularności transportu intermodalnego
świadczonego przez kolej.
DUŻO
DO ZROBIENIA
Chociaż transport kolejowy sam w sobie
należy do najbardziej ekologicznych, wciąż
trzeba pracować, by był jak najbardziej przy-
jazny dla środowiska. Polska kolej ma jeszcze
sporo do zrobienia w tymzakresie. Zadaniami
stojącymi przed polską koleją, a mającymi
wpływ na środowisko, są po pierwsze budo-
wa i modernizacja linii kolejowych, ochrona
gruntów, powietrza, wód, zwierząt, ochrona
przed hałasem. Do zanieczyszczenia gruntu
dochodzi najczęściej w wyniku zużycia szyn
i hamulców, wycieków z maszyn, bakterii
E. coli z toalet dypresyjnych. Dla powietrza
największym zagrożeniem są natomiast
spaliny. Do zanieczyszczeń w największym
stopniu przyczynia się zły stan taboru kole-
jowego. Z badań Instytutu Pojazdów Szyno-
wych„Tabor”z Poznania, przeprowadzonych
na lokomotywach ST44 orazTEM2, wynika, że
jednostki te przekraczają emisję spalin w sto-
sunku do obowiązujących norm unijnych.
WYMIANA
TABORU
W 2013 roku Instytut Pojazdów Szynowych
„Tabor” w Poznaniu informował, że średni
wiek taboru w PKP Cargo wynosi 33,8 lat.
Wskaźnik ten nie uwzględniał moderniza-
cji lokomotyw, szczególnie spalinowych,
które przeprowadzano w ostatnich latach.
Jak wynika z danych IPS, PKP S.A. w 2011
i 2012 roku dokonało napraw rewizyj-
nych 209 lokomotyw. W 2013 roku zaku-
piło 10 nowych lokomotyw spalinowych,
a w pierwszym kwartale 2013 roku zmo-
dernizowało 20 lokomotyw serii SM42.
W PKP Cargo w 2011 roku modernizacji
poddano 103 lokomotywy. Naprawy przy-
noszą wymierne skutki. Jak wynika z danych
IPS, wymiana silnika spalinowego skutkuje
zmniejszeniem natężenia emisji wszystkich
składników spalin. Różnica ta wynosi od 45
do prawie 70%. Jest to częściowo skutkiem
nowoczesnego typu silnika, ale i jego mniej-
szej pojemności skokowej.
W KIERUNKU
EKOLOGII
Grupa PKP każdego roku realizuje inwestycje,
mające wpłynąć na ekologiczność transpor-
tu. Modernizuje linie kolejowe, tabor oraz
dworce. – Projektem PKP S.A., który kładzie
duży nacisk na rozwiązania ekologiczne
są innowacyjne dworce systemowe (IDS).
Inwestycja zakłada wyburzanie dotychcza-
sowych dworców i budowę w ich miejscu
nowych, mniejszych obiektów. To pilotażo-
wy projekt PKP S.A., realizowany w czterech
lokalizacjach: Ciechanowie, Mławie, Nasiel-
sku i Strzelcach Krajeńskich. Niedawno PKP
S.A. podjęły również decyzję o budowie
IDS-a w Oświęcimiu – informuje Aleksandra
Dąbek, starszy specjalista wbiurze prasowym
Polskich Kolei Państwowych. Na dworcach
zastosowane zostaną nowe technologie do
ogrzewania pomieszczeń i ich wentylacji za
Chociaż transport
kolejowy samw sobie
należy do najbardziej ekolo-
gicznych, wciąż trzeba pra-
cować, by był jak najbardziej
przyjazny dla środowiska.
Polska kolej ma jeszcze sporo
do zrobieniaw tym zakresie.
Zadaniami przed nią stojącymi,
amającymi wpływna środowi-
sko, są: budowa i modernizacja
linii kolejowych, ochrona grun-
tów, powietrza, wód, zwierząt,
ochrona przed hałasem.
biznes i inwestycje
1...,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,...68
Powered by FlippingBook