KZA Express 13/2015 - page 42

KZA
EXPRESS
42
kolej i technologie
i wielosystemowe (DC: 3 kV, AC 15 kV 16
2/3 Hz oraz 25 kV 50 Hz), spalinowe oraz
hybrydowe (dodatkowy napęd spalinowy
w elektrowozie oznaczonym„Dual Power”).
W najsilniejszej opcji„Max Load” oferowana
siła pociągowa wynosi zaś aż 450 kN. Jak wi-
dać z powyższych parametrów, segmentem
rynku, na którymma funkcjonować Dragon
jest prowadzenie ciężkich pociągów.
MIĘDZYNARODOWY
GRIFFIN
Już w 2011 roku Newag opracował kolejny
pojazd – trójsystemową, już czteroosiową
lokomotywę, na nowej platformie kon-
strukcyjnej nazwanej Griffin. Zaprezento-
wano ją po raz pierwszy we wrześniu 2012
roku na targach Innotrans w Berlinie. Tym
razem założeniem projektu było stworze-
nie pojazdu maksymalnie uniwersalnego,
mogącego poruszać się z prędkością 140
km/h z pociągami towarowymi oraz 200
km/h z pociągami pasażerskimi. Modułowy
charakter maszyny umożliwia producen-
towi budowę lokomotyw elektrycznych
jednosystemowych i wielosystemowcyh
(DC: 3 kV, AC 15 kV 16 2/3 Hz oraz 25 kV 50 Hz)
oraz spalinowozów.
Griffin próbował walczyć w przetargu PKP
Intercity na zakup 10 lokomotyw spalino-
wych, ostatecznie jednak przegrał to starcie
na rzecz konkurencyjnej bydgoskiej Gamy.
Producent na początku bieżącego roku uzy-
skał dla lokomotywy certyfikat zgodności zTSI.
Dokument ten znacząco ułatwia wejście na
zagraniczne rynki. Certyfikat umożliwił też
Newagowi start wnierozstrzygniętym jeszcze
przetargu na dostawę wielosystemowych
lokomotyw dla PKP Cargo (maj 2015), gdzie
polski producent rzucił wyzwanie uznanemu
niemieckiemu Siemensowi. Międzynarodowy
charakter przedsięwzięcia widać także we
współpracy Newagu i chorwackiego Đuro
Đaković Specijalna Vozila – na podstawie
podpisanej w 2014 roku umowy współpracy
nad Adriatykiembudowanama być odmiana
Griffina E4ACU (elektrowóz do trakcji prądu
przemiennego).
CAŁA
GAMA
Równolegle do prac Newagu bydgoska Pesa
opracowywała własny projekt uniwersal-
nej platformy lokomotyw, która otrzymała
miano Gama. Pierwszy, zupełnie prototy-
powy pojazd – 111Ed Marathon – pokaza-
ny został podczas berlińskich targów Inno-
trans w 2012 roku. Maraton jest pojazdem
GRIFFIN E4MSU
Lata budowy
od 2012
Układ osi
Bo’Bo’
Długość ze zderzakami
19 900 mm
Sposób zasilania
3 kV DC +
+15 kV AC +25 kV AC
Moc ciągła
5,6 MW
Prędkość maksymalna
160 km/h
Siła pociągowa przy rozruchu
310 kN
Waga służbowa
88 t
Maksymalny nacisk na oś
220 kN
4-osiowym, o mocy 5,6 MW i prędkości
maksymalnej 160 km/h, przygotowanym
na napięcie 3 kV DC. Rzeczona lokomoty-
wa miała charakter „hybrydowy”, podsta-
wowy napęd elektryczny przy manewrach
wspomagany był przez pomocniczy silnik
spalinowy Caterpillar C15. To odpowiedź
na zapotrzebowanie polskich przewoźni-
ków, których pociągi na szlaku wykorzystują
najczęściej zasilanie elektryczne ale już na
ostatnich kilometrach bocznicowych bardzo
często muszą się obejść bez tego systemu
zasilania. Lokomotywa w 2013 roku prze-
chodziła testy w przewozach towarowych
(Lotos Kolej) i pasażerskich (PKP Intercity).
Pesa bardzo szybko zaprezentowała ofertę na
pełne spektrum rozwiązań opartych o plat-
formę Gama. Oprócz Marathona pojawiły
1...,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41 43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,...68
Powered by FlippingBook