KZA Express 13/2015 - page 50

systemu ERTMS i likwidację„wąskich gardeł”.
Wprowadzono rozróżnienie na„moderniza-
cję linii” oznaczającą wprowadzenie nowej
jakości usługi transportowej od„rehabilitacji”,
która jest przywróceniem jakości, istniejącej
wcześniej na linii.
Duże inwestycje kolejowe w Polsce finan-
sowane będą również w ramach programu
Łącząc Europę (Connecting Europe Facitily
– CEF), w którym dla polskich kolei przewi-
dziano ok. 1,5mld euro. Spośród zgłoszonych
propozycji Komisja Europejska zaakceptowa-
ła już modernizację linii E 75, będącej częścią
szlaku Rail Baltika łączącego Helsinki, kraje
Bałtyckie z Warszawą, linii E 59 Poznań –
Wrocław i Poznań – Szczecin oraz linii E 20
Warszawa – Poznań. Inwestycje z programu
CEF zostały przez PLK potraktowane prioryte-
towo i są obecnie najbardziej zaawansowane.
To właśnie w ramach tego programu PLK
podpisały pierwszy kontrakt z wykonawcą
w perspektywie budżetowej UE 2014–2020.
Umowa dotyczy przebudowy systemu ste-
rowania na odcinku Rawicz – Czempiń linii
E59. Wykonawcą zostało konsorcjum firm
Bombardier (ZWUS) i Krakowskich Zakła-
dów Automatyki SA. Obecnie na linii Po-
znań -Wrocław PLK są budowane nowe tory
i wiadukty a inwestycja ta zakończyć ma się
w2015 r. w ramach poprzedniej perspektywy
budżetowej. Do nowego programu„Łącząc
Europę” polskie koleje zgłosiły 7 inwestycji
na łączną kwotę 10 mld zł, obejmujące linie
o łącznej długości 570 km.
Fundusze na inwestycje kolejowe przewi-
dziano również w Programie Operacyjnym
Polska Wschodnia, który czerpać będzie
z pieniędzy Europejskiego Funduszu Roz-
woju Regionalnego. W tym programie dofi-
nansowane będą inwestycje z województw
lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego,
swietokrzyskiego i warminsko-mazurskiego.
W osi III tego programu przewidziano po-
nad 330 mln euro na inwestycje kolejowe
a maksymalny poziom dofinansowania
wynosi 100%. Inwestycje będą dotyczyły
ponadregionalnego ciągu transportowe-
go łączącego stolice regionów tj. korytarz
Olsztyn–Kętrzyn–Białystok–Dęblin–Lublin–
Rzeszów wraz z odgałęzieniem do Kielc
przez Ostrowiec Świętokrzyski i Skarżysko.
Dofinansowana będzie przebudowa zarów-
no infrastruktury liniowej, jak i punktowej
(przystanki, wiaty itp.). Przewidziano rów-
nież środki na systemy sterowania ruchem
i systemy informacji pasażerskiej.
PIENIĄDZE
WWOJEWÓDZTWACH
Dużą część funduszy infrastrukturalnych
w perspektywie 2014 – 2020 będą dyspono-
wały samorządy wojewódzkie. Poszczególne
regiony przesłały w 2014 r. Komisji Europej-
skiej do akceptacji projekty regionalnych
programówoperacyjnych, w których zawarto
planowane inwestycje infrastrukturalne. Wy-
stępują spore różnice pomiędzy poszczegól-
nymi regionami w zakresie tego, jaką część
pieniędzy unijnych na infrastrukturę samo-
rządy chcą przeznaczyć na koleje, a jaką na
drogi. W przypadku kilku regionów KE nie
zgodziła się na zaproponowany podział i sa-
morządy musiały dokonać korekty projektów
regionalnych programów operacyjnych, tak
by więcej środków przeznaczyć na koleje.
Taka sytuacja miała miejsce w przypadku
projektu RPO województwa śląskiego, które
chciało przeznaczyć zaledwie 18% wydat-
ków infrastrukturalnych swojego programu,
czyli 92,9 mln euro na koleje. Ostatecznie
Komisja Europejska nie zgodziła się, aby
Śląsk w ramach RPO sfinansował remon-
ty dróg lokalnych, a przewidziane na ten
cel fundusze przesunięto na zakup taboru
kolejowego i komunikację tramwajową.
Natomiast część inwestycji kolejowych na
Śląsku, która miała być finansowana z POIiŚ
została przesunięta do RPO. Ostatecznie na
koleje w tym regionie trafić ma 113 mln zł
z RPO, a fundusze wesprą modernizację linii
Bronów – Skoczów –Wisła, Rybnik – Nędza,
Orzesze – Tychy – Bieruń, Zebrzydowice
– Cieszyn, Kalwaria Zebrzydowska – Biel-
sko-Biała.
Województwo lubuskie podobnie jak śląskie
musiało zmodyfikować swój projekt RPO
i zwiększyć wydatki na koleje, które wg planu
samorządu miały wynieść 26,1 mln euro.
Ostatecznie w lubuskim regionalnym pro-
gramie operacyjnymna inwestycje kolejowe
przewidziano 41,3 mln euro, a planowane
inwestycje dotyczą m.in. modernizacji li-
nii 275 od granicy niemieckiej do Żagania,
linii 358 Zbąszynek Gubin i linii 203 Krzyż
- GorzówWielkopolski.
Małopolska zamierza na inwestycje w in-
frastrukturę i tabor kolejowy wydać ponad
100 mln euro. Inwestycje mają dotyczyć
zarówno modernizacji linii kolejowej 117
Wadowice – Kalwaria Zebrzydowska i bu-
KZA
EXPRESS
50
PLANOWANE WYDATKI NA INFRASTRUKTURĘ KOLEJOWĄ
Z FUNDUSZY UE
W LATACH 2014–2020 (W MLD ZŁ)
5,97
Program Operacyjny
Infrastruktura i Środowisko
0,33
Program Operacyjny
PolskaWschodnia
1,5
Program
Łącząc Europę
1,2
Regionalne
Programy Operacyjne
biznes i inwestycje
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...68
Powered by FlippingBook