KZA
EXPRESS
52
biznes i inwestycje
Wmaju ubiegłego roku minęło 10 lat, odkąd Polska
stała się członkiem Unii Europejskiej. Ten czas przyniósł
ogromne zmiany w całym kraju, także na polskiej kolei.
Dzięki unijnym środkom zmodernizowano linie kole-
jowe, dworce, tabor. Kolej zrobiła duży krok w stronę
nowoczesności.
Wiktoria Osenkowska
10 LAT
POLSKICH KOLEI
w Unii Europejskiej
Okrągłe rocznice to zawsze czas podsumowań.
Wmaju 2014 roku Polska obchodziła 10. rocznicę
przystąpienia do Unii Europejskiej. Stanie się
członkiem Unii rozpoczęło ważny etap w roz-
woju gospodarczym kraju. UE dała nam szansę
rozwoju, a Polska, jak wynika z raportu przygo-
towanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicz-
nych, wykorzystała ją najlepiej ze wszystkich
państw, które weszły do UE w 2004 i 2007 roku.
NAJWIĘKSZY
BENEFICJENT
Od 2009 roku Polska jest największym bene-
ficjentem netto unijnego budżetu. W ciągu
10 lat członkostwa, po opłaceniu składek, otrzy-
maliśmy netto łącznie aż 250,5 mld złotych
(61,4 mld euro). Fundusze unijne miały istotny
wpływ na przyspieszenie tempa modernizacji
kraju. W latach 2004–2013 łączne nakłady na
inwestycje, jak wynika z danych MSZ, wzrosły
o 75%. W latach 2009–2011, 51,6% inwestycji
publicznych w Polsce było finansowanych
z unijnej polityki spójności. Dzięki funduszom
unijnym w latach 2004–2013 zrealizowano
ponad 160 tys. projektów. Wybudowano łącznie
673 km autostrad, wybudowano lub zmoder-
nizowano 808 km dróg ekspresowych. Unijne
środki przyniosły też ogromne zmiany na pol-
skiej kolei. Spółki Grupy PKP należą do najważ-
niejszych beneficjentów unijnych środków.
Dzięki wsparciu z UE polska kolej staje się coraz
nowocześniejsza, bezpieczniejsza i bardziej
przyjazna pasażerom.
NOWE
DWORCE
Środki z Unii Europejskiej pomogły zmienić
polskie dworce. Stają się one wizytówkami
miast. PKP S.A., przy wsparciu unijnych środków,
zmodernizowały dworce główne weWrocławiu
i Gdyni oraz dokończyły budowę Krakowskie-
go Centrum Komunikacyjnego, budując jego
centralną, integrującą pozostałe część, czyli
nowy dworzec kolejowy. Wszystkie inwestycje
uzyskały dofinansowanie w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. –
Obecnie spółka prowadzi kolejne trzy projekty
z unijnym dofinansowaniem: modernizacje
dworców Szczecin Główny, Bydgoszcz Głów-
na i Gliwice – wymienia Aleksandra Dąbek,
starszy specjalista z biura prasowego Polskich
Kolei Państwowych S.A. Modernizacja dworca
WrocławGłówny pochłonęła 323,6 mln zł, z cze-
go ponad 214 mln zł pochodziło ze środków
unijnych. Prace modernizacyjne zakończyły
się w 2012 roku. Podczas kompleksowej prze-
budowy na nowo zaaranżowano plac przed
dworcem, a pod nim utworzono parking