KZA
EXPRESS
53
biznes i inwestycje
podziemny. Po obu stronach wejścia głów-
nego odtworzono historyczne tarasy, odre-
staurowano wnętrze budynku oraz halę pe-
ronową. W 2012 roku do użytku oddano też
dworzec Gdynia Główna, którego remont
trwał niemal dwa lata i pochłonął około
48,6 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniosło
w tym przypadku 18,4 mln zł. Na dworcu
wymieniono instalację, stolarkę okienną
i drzwiową, ocieplono ściany i stropy, od-
restaurowano mozaiki i malowidła ścienne
zdobiące wnętrze budynku.
NOWOCZESNY
KRAKÓW
Dzięki środkom z Unii Europejskiej udało
się zbudować nowy dworzec w Krakowie.
Jest on jednym z najnowocześniejszych
dworców w Polsce. Jego budowa trwała
cztery lata. Obiekt, który kosztował ponad
130 mln zł, składa się z czterech poziomów:
dwóch podziemnych i dwóch naziemnych.
Integruje kolej lokalną, dalekobieżną, dwo-
rzec autobusowy i komunikację miejską.
Całkowita powierzchnia obiektu wynosi
ponad 12,6 tys. metrów kwadratowych.
Pasażerowie mają do dyspozycji m.in. trzy
poczekalnie, 28 kas biletowych, punkty
informacyjne, skrytki bagażowe oraz 50
punktów komercyjnych: sklepów, restauracji
i kawiarni. – Wszystkie trzy dworce: w Kra-
kowie, Wrocławiu i Gdyni, dostosowane są
także do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Na każdym z nich podróżni mogą również
korzystać z darmowego WiFi. W obiektach
znajdują się także Nowe Biura Dworców,
których pracownicy służą pomocą pasa-
żerom – mówi Aleksandra Dąbek z biura
prasowego PKP S.A. Obecnie przy wsparciu
unijnych środków w trakcie modernizacji
są dworce: Bydgoszcz Główna, Szczecin
Główny i Gliwice. W Bydgoszczy zmieni się
nie tylko budynek dworca, ale i budynek
międzyperonowy. Gruntowną modernizację
przejdzie przejście podziemne wraz z pero-
nami. Uporządkowana zostanie przestrzeń
wokół stacji, wyremontowane zostaną wiaty
peronowe. Inwestycja pochłonie 197 mln zł,
z czego 120 mln zł pochodzi ze środków
unijnych. Nieco mniej będzie kosztował
dworzec Szczecin Główny. Wartość inwe-
stycji to około 117 mln zł, z czego 74 mln zł
dołożyła Unia. Kompleksowa modernizacja
dworca w Gliwicach pochłonie natomiast
156 mln zł. UE do tego projektu dołożyła
81,5 mln zł.