KZA
EXPRESS
44
Dynamiczny rozwój transportu sprzyja roz-
wojowi gospodarczemu świata, ale ma też
swoje negatywne skutki, które odczuwa
zarówno środowisko naturalne, jak i społe-
czeństwo. W skali Unii Europejskiej transport
jest odpowiedzialny za około 30%. emisji CO
2
.
Jest źródłem niemal 54% całkowitej emisji
tlenków azotu i 45% tlenku węgla.
Jednym z głównych źródeł zanieczysz-
czeń powietrza jest transport drogowy.
Uważa się, że odpowiedzialny jest za 80%
zanieczyszczeń, które generuje transport
w ogóle. Nieporównywalnie mniejsza jest
natomiast skala oddziaływania na środo-
wisku transportu kolejowego. Sprowadza
się ono głównie do emisji hałasu i drgań,
zanieczyszczeń z lokomotyw spalinowych
oraz zajmowania terenu. – Kolej, obok
transportu śródlądowego i morskiego,
jest jednym z najbardziej przyjaznych dla
środowiska sposobów przewozu osób
i towarów. Transport jest obecnie odpo-
wiedzialny za około 30% emisji CO
2
w Unii
Europejskiej. Poziom emisji transportu ko-
lejowego to około 1% – mówi Piotr Popa,
rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktu-
Transport jest obecnie odpowiedzialny za około 30% emisji CO
2
w Unii Europejskiej, z czego największy udział, bo aż 80%, ma transport
drogowy. Poziom emisji kolei szacuje się jedynie na 1%. To czyni ją jednym
z najbardziej ekologicznych środków transportu.
NAJBARDZIEJ EKOLOGICZNY TRANSPORT
KOLEJ
Justyna Sobolak
ry i Rozwoju. Transport kolejowy generuje
też niższe niż w przypadku innych środków
transportu koszty zewnętrzne, związane
z wypadkami. Co prawda jednostkowe wy-
padki pochłaniają relatywnie dużo ofiar, ale
globalnie w wypadkach kolejowych ginie
mniej osób niż w drogowych. Dla porów-
nania w 2010 roku w całej Unii Europejskiej
śmierć w wypadkach drogowych poniosło
31,4 tys. osób. W wypadkach kolejowych
natomiast 1265 osób.
UNIA WALCZY
O EKOLOGIĘ
Niska szkodliwość transportu kolejowe-
go spowodowała, że Unia Europejska
postawiła sobie za cel zwiększenie jego
udziału w przewozie osób i towarów.
W dokumencie Biała Księga „Plan utwo-
rzenia jednolitego europejskiego obsza-
ru transportu – dążenie do osiągnięcia
konkurencyjnego i zasobooszczędnego
systemu transportu” założono, że do 2030
roku około 30% dalekobieżnych przewo-
zów towarowych, na odcinkach powyżej
300 km, powinno zostać przeniesionych na
transport proekologiczny: kolejowy, mor-
ski i śródlądowy. Ten plan realizuje także
Polska. – W Polsce narzędziem wyznacza-
jącym główne cele i strategiczne kierunki
interwencji w zakresie rozwoju sektora
transportu w perspektywie średniookreso-
wej, w tym dotyczące zwiększenia udziału
proekologicznych środków transportu,
pozostaje Strategia Rozwoju Transportu
do 2020 roku z perspektywą do 2030 roku,
przyjęta przez Radę Ministrów 22 stycznia
2013 roku – przypomina Piotr Popa z Mini-
sterstwa Infrastruktury i Rozwoju.
DLA
ZACHĘTY
Narzędziem mającym zachęcić przewoźni-
ków do przewożenia ładunków koleją jest
ulga w opłacie podstawowej za minimalny
dostęp do infrastruktury kolejowej dla cało-
pociągowych przewozów intermodalnych.
– Po raz pierwszy została ona wprowadzo-
na w rozkładzie jazdy 2009/2010. W okre-
sie od grudnia 2012 do grudnia 2013 roku
PKP PLK S.A. udzielało ulgi w wysokości 25%
opłaty podstawowej zaminimalny dostęp do
biznes i inwestycje