KZA Express 13/2015 - page 31

KZA
EXPRESS
31
kolej i technologie
dobnie jak na innych portach regionalnych
nastąpił po wejściu do Unii Europejskiej. O ile
w 2003 r. z krakowskiego lotniska skorzystało
niecałe 600 tys. osób, w 2006 r. było to już po-
nad 2miliony. Z tego powodu zdecydowano
się na budowę połączenia kolejowego portu
lotniczego z miastem. Balice były pierwszym
lotniskiem, do którego poprowadzono linię
kolei pasażerskiej. Wykorzystano w tym celu
linię kolejową nr 118, która prowadziła od
stacji KrakówMydliniki do bocznicy kolejowej
na terenie dawnej bazy wojskowej, która
znajdowała się ok 500 m od terminala pa-
sażerskiego. Linia ta była niezeletryfikowana,
a wykorzystywana była dotychczas głównie
do obsługi bazy paliw w Olszanicy. Pracom
przy uruchomieniu połączenia towarzyszył
pośpiech, gdyż zdecydowano się otworzyć
je 25 maja 2006 r., dzień przed pielgrzymką
papieża Benedykta XVI do Krakowa.
Zakres prac, jaki wówczas wykonano w celu
dostosowania tej mocno zaniedbanej linii
kolejowej do nowej roli był dość ograniczo-
ny. Bocznica kolejowa została dostosowana
do obsługi składów złożonych z autobusów
szynowych. Oczyszczono zarośnięte torowi-
sko, wykonano wstępny remont nawierzchni
kolejowej i wybudowano prowizoryczny pe-
ron. Pierwsze tygodnie funkcjonowania kolei
pasażerskiej na lotnisko ujawniły wiele niedo-
godności. Po pierwsze przystanek kolejowy
był oddalony od terminalu, co spowodowało
konieczność uruchomienia wahadłowego
połączenia autobusowegodowożącegopasa-
żerów ze stacji kolejki do lotniska. Pojawiły się
problemy organizacyjne, jak np. dostępność
terenu bazy wojskowej i liczne awarie. Pro-
blemembył także zły stan infrastruktury, który
wymusił ograniczenie prędkości do 40 km/h.
Ponadtoprzy przejazdach kolejowychnie było
żadnych zabezpieczeń, dlategopociągi musia-
ły zwalniać i używać sygnałudźwiękowego, co
wywołało protesty okolicznychmieszkańców
skarżących się na hałas.
Taki stan nowego połączenia nie był najlep-
szą reklamą dla kolei pasażerskiej w Polsce,
dlatego dość szybko rozpoczęto prace nad
wyeliminowaniem tych niedogodności.
W marcu 2007 r. oddano do użytku zabez-
pieczenia przejazdów kolejowych. Urucho-
miono systemy samoczynnej sygnalizacji
przejazdowej przy ulicach Balickiej, Zygmun-
ta Starego, Zakliki, Podkamyk i Krzyżówka.
Realizatorem tej inwestycji były Krakowskie
Zakłady Automatyki SA, które wykonały ją
w systemie „zaprojektuj i buduj”. Przewozy
Regionalne w celu poprawy sytuacji ta-
borowej wykorzystały dodatkowe składy
szynobusów serii SA132-003 i SA102-001,
jednak poprawa sytuacji nastąpiła dopiero po
przekazaniu do obsługi tej linii szynobusów
serii SA133 produkcji bydgoskiej PESY, które
zakupił samorząd województwa małopol-
skiego w 2007 r.
Pomimo tych inwestycji pierwszegow Polsce
połączenia kolejowegomiasta Krakowa z por-
tem lotniczymBalice niemożna było nazwać
komfortowym i nowoczesnym. Pojedynczy,
zaniedbany i niezelektryfikowany tor, ograni-
czenie prędkości do 40 km/h i duża odległość
przystanku kolejowego od terminali lotniska
powodowały, że linia ta nie wykorzystywała
w pełni swego potencjału. Rozwój krakow-
skiego portu lotniczego i dynamiczny przyrost
liczby pasażerów skłonił samorząd i PKP do
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...68
Powered by FlippingBook