0%
5%
10%
15%
20%
25%
30%
35%
40%
10,11%
9,19%
8,92%
7,97%
7,58%
8,02%
8,3%
120<V
max
37,91%
36,87%
34,03%
34,46%
35,62%
35,14%
33,86%
80<V
max
≤120
17,33%
18,55%
21,36%
21,31%
22,36%
22,72%
21,41%
60<V
max
≤80
32,35%
35,39%
35,69%
36,25%
34,44%
34,12%
36,42%
V
max
≤60
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
KZA
EXPRESS
11
raport
z punktu widzenia transportu kolejowego
są poniższe punkty:
1) Do 2030 r. 30% drogowego transportu
towarów na odległościach większych niż
300 km należy przenieść na inne środki
transportu, np. kolej lub transport wodny,
zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50%
tego typu transportu.
2) Ukończenie szybkiej europejskiej sieci
kolejowej do 2050 r. Trzykrotny wzrost
istniejącej sieci szybkich kolei do 2030 r.
oraz zachowanie gęstej sieci kolejowej we
wszystkich państwach członkowskich. Do
2050 r. większa część ruchu pasażerskiego
na średnie odległości powinna odbywać
się koleją.
3) Stworzenie do 2030 r. w pełni funkcjonal-
nej, ogólnounijnej, multimodalnej sieci
bazowej TEN-T, zaś do 2050 r. osiągnięcie
wysokiej jakości i przepustowości tej sie-
ci, jak również stworzenie odpowiednich
usług informacyjnych.
4) Do 2050 r. połączenie wszystkich lot-
nisk należących do sieci bazowej z siecią
kolejową, najlepiej z szybkimi kolejami;
zapewnienie, aby wszystkie najważniejsze
porty morskie miały dobre połączenie
z kolejowym transportem towarów oraz,
wmiarę możliwości, systememwodnego
transportu śródlądowego.
5) Wprowadzenie równoważnych systemów
WYKRES 3.
UDZIAŁ DŁUGOŚCI LINII KOLEJOWYCH W POLSCE
WG DOPUSZCZALNYCH PRĘDKOŚCI MAKSYMALNYCH W LATACH 2007–2013
Źródło: Opracowanie własne UTK.
zarządzania transportem lądowym i wod-
nym (ERTMS, ITS, SSN i LRIT, RIS).
6) Przejście na pełne zastosowanie zasad
„użytkownik płaci” i „zanieczyszczający
płaci” oraz zaangażowanie sektora pry-
watnego w celu eliminacji zakłóceń,
w tym szkodliwych dotacji, wytworzenia
przychodów i zapewnienia finansowa-
nia przyszłych inwestycji w dziedzinie
transportu.
Należy się zastanowić, czy nasza infrastruktu-
ra kolejowa jest przygotowana dowykonania
zadań nałożonych przez Unię Europejską dla
towarowego transportu kolejowego i czy
na obecny bardzo niski udział kolei w rynku
transportu towarowegowpływma tylko stan
infrastruktury.
Zły stan infrastruktury z pewnością jest jed-
ną z najważniejszych przyczyn, lecz równie
ważne są inne przyczyny:
nierówne traktowanie obu gałęzi trans-
portu lądowego w zakresie opłat za
dostęp do infrastruktury transportowej
(transport samochodowy ponosi znacz-
nie niższe opłaty),
brak wprowadzenia zasady obciążania
wszystkimi kosztami zewnętrznymi
poszczególnych gałęzi transportu, tzn.
internalizacji kosztów zewnętrznych
2
,
likwidacja dużej liczby zakładowych
bocznic w wyniku niekorzystnej oferty
Komisja Europejska
zauważa, iż istnieje
różnica w jakości infrastruk-
tury pomiędzy wschodem
a zachodem Europy, która
musi zostać zniwelowana.
Komisja przyznaje, że wa-
runkiem koniecznym dla
osiągnięcia zrównoważonego
systemu transportowego
jest odpowiednia sieć infra-
strukturalna. Ponieważ sieć
drogowa jest zatłoczona,
konieczne jest stworzenie
dla niej alternatywy. Taką
alternatywą jest kolej.