KZA Express 13/2015 - page 10

KZA
EXPRESS
10
raport
napędzającym gospodarkę, dlatego stra-
tegia podkreśla konieczność planowania
i budowy infrastruktury, która pozwoliłaby
na minimalizację negatywnego wpływu na
środowisko. Jednocześnie podkreślana jest
konieczność zmian w sektorze transportu,
w tym zmniejszenie dotacji do inwestycji
drogowych, a zwiększenie dotacji do pro-
jektów przyjaznych środowisku, takich jak
transport kolejowy i żegluga śródlądowa
i morska. Komisja Europejska zauważa także,
iż istnieje różnica w jakości infrastruktury
pomiędzy wschodem a zachodem Europy,
która musi zostać zniwelowana. Komisja
przyznaje, że warunkiem koniecznym dla
osiągnięcia zrównoważonego systemu
transportowego jest odpowiednia sieć
infrastrukturalna. Ponieważ sieć drogowa
jest zatłoczona, konieczne jest stworzenie
dla niej alternatywy. Taką alternatywą jest
kolej, która może przejąć duże potoki pa-
sażerskie oraz towarowe między dużymi
aglomeracjami, a tym samym zmniejszyć
zatłoczenie na drogach. Księga proponuje
trzy rozwiązania strategiczne, mające na
celu stworzenie jednolitego europejskiego
obszaru kolejowego:
skuteczne ramy prawne dla użytkowni-
ków transportu,
wprowadzenie nowych technologii,
rozwój odpowiedniej infrastruktury.
Biała Księga transportowa może stworzyć
szerokie możliwości rozwoju kolei, jednak
pod pewnymi warunkami:
stworzenie adekwatnych narzędzi imple-
mentacyjnych, które umożliwią realne
wdrożenie zakładanych zmian,
działania zmierzające do uzyskania inte-
roperacyjnej sieci kolejowej,
zwrócenie uwagi na krajowe dokumenty,
tworzące polską politykę transportową,
w tym„Master Planu dla transportu ko-
lejowego w Polsce do roku 2030”. Doku-
menty te powinny być spójne z założe-
niami Unii Europejskiej, by Polska mogła
intensyfikować działania zmierzające do
wdrażania nowoczesnych technologii
w transporcie, także kolejowym,
polityka transportowa powinna być spój-
na z polityką unijną i wdokumentach do-
tyczących strategii powinny znajdować się
programy i mechanizmy zmierzające do
zwiększenia roli transportu kolejowego.
Polityka transportowaUE zmierza do utworze-
nia jednolitego europejskiego obszaru trans-
portu kolejowego. Jednolity europejski obszar
transportupowinienułatwiać przemieszczanie
się towarów, obniżać jego koszty i zapewnić
zrównoważony rozwój transportueuropejskie-
go. W obszarze tym powinny obowiązywać:
jednolite świadectwa bezpieczeństwa
przedsiębiorstwa kolejowego,
zintegrowane zarządzanie kolejowymi
korytarzami transportu towarów,
zintegrowane zarządzanie opłatami za
dostęp do torów,
zapewnienie skutecznego i niedyskry-
minowanego dostępu od infrastruktury
kolejowej, w tym do usług związanych
z przewozami kolejowymi (dostęp do
infrastruktury usługowej),
stworzenie stosownych ram umożli-
wiających śledzenie towarów w czasie
rzeczywistym,
zapewnienie intermodalnej odpowie-
dzialności oraz promowanie ekologicz-
nego transportu towarów,
wprowadzenie obsługi kompleksowej
i obsługi administracyjnej w jednym
punkcie poprzez stworzenie i zastoso-
wanie jednolitego dokumentu prze-
wozowego w formacie elektronicznym
(elektroniczny list przewozowy),
technologia śledzenia ruchu i pocho-
dzenia towarów (RFID),
udoskonalenie przepisów dotyczących
intermodalnego transportu towarównie-
bezpiecznychw celu zapewnienia intero-
peracyjności różnych środków transportu.
Wymienione powyżej działania mają do-
prowadzić do osiągnięcia 10 wyznaczo-
nych celów, postawionych przez UE a za-
wartych w Białej Księdze. Najistotniejsze
WYKRES 2.
STAN I JAKOŚĆ INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ
PKP PLK S.A. W LATACH 2010–2013
Źródło: Opracowanie własne UTK.
36,3%
40%
40%
43%
47%
DOBRY
32%
30%
27%
34,5%
DOSTATECZNY
29,2%
28%
27%
26%
NIEZADOWALAJĄCY
2010
2011
2012
2013
0%
10%
20%
30%
40%
50%
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...68
Powered by FlippingBook