eksperta ds. transportu w Zespole Logistyki
i Procesów Transportowych przy Polskiej
Akademii Nauk. Raport ten pokazuje, w jakim
punkcie rozwoju znajduje się infrastruktura
kolejowa w Polsce. Artykuł„Nowe technolo-
gie w kolejnictwie”prezentuje unikalne spoj-
rzenie na kolej w ujęciu technologii, w tym
również technik IT, autorstwa dra Tadeusza
Syryjczyka, z wykształcenia informatyka, byłe-
go ministra transportu i gospodarki, członka
Rady Programowej magazynu„KZA Express”.
W dwóch kolejnych artykułach w dziale„Ko-
lej i Technologie” poruszamy temat bezpie-
czeństwa na przejazdach oraz dworcach
kolejowych.
Lata 2014–2015 to czas prawdziwej szansy
na rozwój polskiej infrastruktury kolejowej.
Czy tę szansę uda się wykorzystać? O tym
w artykule autorstwa Łukasza Kusia, w dziale
„Biznes i Inwestycje”. Polecam również mate-
riał „Między decentralizacją a konkurencją”,
ponieważ w najbliższym czasie rząd, samo-
rządy oraz przedstawiciele branży zadecy-
dują, jak zrestrukturyzować spółkę Przewozy
Regionalne i jaką wybrać formę konkurencji
w przewozach pasażerskich. Którą drogę wy-
brać? Odpowiedź na to pytanie rozstrzygnie
o przyszłości branży na wiele lat.
Pociągi, podobnie jak my – ludzie, mają du-
szę. Czy jest w nich coś kinowego? Odpo-
wiedź w artykule Barbary Faron. Zapraszamy
do działu „Stacja Rozrywka” oraz do lektury
całego, dwunastego już, wydania magazynu
„KZA Express”.
PATRON: Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.
REDAKCJA: Feniks Media Group sp. j.
ul. Na Wierzchowinach 1D, 30-222 Kraków
tel.: 012 257 01 51, fax: 012 263 06 22
e-mail:
Redaktor naczelny: Dariusz Wajs
Z-ca redaktora naczelnego: Michał Durbas
Redaktor prowadzący: Radosław Urban
Korekta: Jolanta Witkowska
Zespół redakcyjny: Andrzej Adi, Sebastian Chachołek,
Grzegorz Chmielewski, Michał Durbas, Barbara
Faron, Grażyna Jancik, Piotr Kołaczek, Łukasz Kuś,
Krzysztof Mroziewicz, Łukasz Orbitowski, Beata
Pałac, Łukasz Pieńkowski, Justyna Sobolak, Wojciech
Warkocki, Grzegorz Zachara, Anna Zdrojewska, Henryk
Zielaskiewicz
RADA PROGRAMOWA
prof. dr hab. inż. Andrzej Turnau
prof. dr hab. inż. Wiesław Wajs
dr inż. Tadeusz Syryjczyk
STUDIO DTP
Jerzy Gorczyca (kierownik studia DTP)
Wojciech Kleszcz (grafik/operator DTP)
Krzysztof Kusiak (grafik/operator DTP)
e-mail:
REKLAMA
Marek Czaja (kierownik działu)
tel.: 012 263 06 62,
e-mail:
PRODUKCJA
Krzysztof Chachlowski
tel.: 012 263 06 62, fax: 012 263 06 22
e-mail:
DRUK: Alnus Sp. z o.o.
ul. Wróblowicka 63, 30-698 Kraków
WYDAWCA: Feniks Media Group sp. j.
ul. Na Wierzchowinach 1D, 30-222 Kraków
Wmagazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki Shutterstock.com.
Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów.
Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedrukiz „Magazynu KZA
Express” dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy.
Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo
odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są
sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy
(art. 36, pkt 4 prawa prasowego).
Fot. na okładce: Shutterstock.com
Gospodarka przyspiesza, skumulowany
wzrost polskiego PKB w latach 2008–2013
wyniósł ponad 20%. Jest to bezapelacyjnie
najlepszy wynik w Unii Europejskiej. Za tym
wzrostem podąża obraz przemian, które się
dokonują, i, na szczęście, kolej, jako gałąź
transportu, nie jest w tym procesie odosob-
nioną wyspą, jak to było jeszcze dekadę
temu. Warto jednak zauważyć, że nakłady
na infrastrukturę kolejową stanowią jedynie
około 18% całości nakładów na transport.
Zalecenia unijne mówią o proporcjach 40%
na kolej, 60% na drogi. Debata, której celem
jest udowodnienie, która gałąź transportu jest
ważniejsza, wydaje się jałowa. Z pewnością
natomiast warto przyjąć europejskie propor-
cje jako właściwe założenie przy podziale
środków budżetowych.
Podział środków finansowych nie jest sprawą
prostą. Zawsze przecież będzie istnieć uza-
sadnienie dla pokusy zwiększenia wydatków
na taki cel, jakim jest budowa dróg. Zatem
ilość pozostałych środków będzie się kurczyć
i taka właśnie sytuacja ma miejsce w Polsce.
Warto pamiętać, że unijne proporcje, mó-
wiące o potrzebie wydatkowania 40% na
transport kolejowy z całości środków prze-
znaczonych na rozwój transportu, popar-
te są wieloma analizami oraz wieloletnimi
realnymi doświadczeniami takich krajów,
jak: Niemcy, Francja czyWłochy. Zatem usta-
lenie takich właśnie proporcji jest również
podkreśleniem znaczenia odpowiedniego
rozwoju transportu kolejowego dla rozwoju
całej gospodarki poszczególnych państw
oraz całej Unii Europejskiej. Jest to również
wysoka ocena nadana kolei – transportowi
bezpiecznemu oraz przyjaznemu dla środo-
wiska naturalnego.
Właśnie w kontekście rozdziału środków fi-
nansowych zapraszamy do lektury obszerne-
go raportu autorstwa Henryka Zielaskiewicza,
Warto pamiętać, że
unijne proporcje, mó-
wiące o potrzebie wydatkowa-
nia 40%na transport kolejowy
z całości środków przeznaczo-
nych na rozwój transportu, po-
parte są wieloma analizami
oraz wieloletnimi realnymi
doświadczeniami takich kra-
jów, jak: Niemcy, Francja czy
Włochy. Zatemustalenie takich
właśnie proporcji jest również
podkreśleniemznaczenia odpo-
wiedniego rozwoju transportu
kolejowego dla rozwoju całej
gospodarki poszczególnych
państw oraz całej Unii Euro-
pejskiej.