-1%
36%
8% 6%
14%
36%
+1,5%
-5,6%
+4%
+1,1%
30,4%
7% 7,5%
18%
37,1%
160 ≤ Vp
80 ≤ 120
Vp < 40
40 ≤ 80
120 ≤ 160
stan na 31.12.2010
stan na 31.12.2013
Na podstawie porównania wykresów widać poprawę parametrów sieci.
cji planu 2011–2013 w zakresie wydatków
wyniosło 33,3%. Rzeczowe zaawansowanie
realizacji tego planu wyniosło 957 km linii, tj.
41% oraz 1 410 km torów szlakowych i głów-
nych zasadniczych (odpowiednio 43%). W li-
stopadzie ub.r. opracowano znowelizowany
program do roku 2015.
Dokument ten został zastąpiony przez„Wielo-
letni program inwestycji kolejowych do roku
2013 z perspektywą do roku 2015”, przyję-
ty uchwałą Rady Ministrów z 7.11.2011 r.,
z uzupełnieniami, wynikającymi z uchwa-
ły Rady Ministrów z 18.07.2012 r. Program
zawarty w dokumencie sporządzono dla
okresu trzyletniego, tj. na lata 2013–2015.
Program pokrywa się z bieżącym okresem
budżetowania UE, który zakłada możliwość
ponoszenia wydatków do końca 2015 roku
(płatności na rzecz PLK będą dokonywane
jeszcze w 2016 r. jako refundacja wydatków).
Konieczność aktualizacji wcześniejszego
programu wynika ze zmian poziomu do-
stępnych środków finansowych, ograniczeń,
powstałych dla realizacji niektórych zadań,
jak również z potrzeby uproszczenia proce-
dury wprowadzania zmian w trakcie jego
realizacji. Aktualizacja programu włącza do
realizacji również nowe zadania – dotyczące
poprawy usług przewozowych (poprawa
stanu technicznego) w ramach programu
operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.
Przytoczone wielkości liczbowe są aktualne
na dzień 28.06.2013 r. Program realizowany
jest w oparciu o instrumenty perspektywy
finansowej UE na lata 2007–2013. Uwzględ-
nione zostały dokonania z realizacji dotych-
czas obowiązującego WPIK.
Podstawowym źródłem finansowania pro-
jektów modernizacyjnych oraz projektów
budowy nowej infrastruktury kolejowej są
fundusze Unii Europejskiej, w tym:
Fundusz Spójności (finansujący POIiŚ),
Europejski Fundusz Rozwoju Regional-
nego (finansujący RPO),
Fundusz TEN-T.
Do krajowych źródeł finansowania projektów
infrastrukturalnych należy zaliczyć:
budżet państwa,
Fundusz Kolejowy,
środki własne zarządcy (w tym z kredytu
z Europejskiego Banku Inwestycyjnego
oraz obligacje).
Projekty, realizowane w ramach programu,
nie obejmują zadań z zakresu eksploatacji
i bieżącego utrzymania infrastruktury kole-
WYKRES NR 2. PROCENTOWY UDZIAŁ DŁUGOŚCI
TORÓW Z PODZIAŁEM NA DOPUSZCZALNE
SZYBKOŚCI JAZDY W SIECI PKP PLK.
Źródło : PKP PLK.
KZA
EXPRESS
09
raport