Dynamiczny System Ostrzegania na Przejeździe Drogowym i Przejściu dla Pieszych

DySOnaPP (Dynamiczny System Ostrzegania na Przejeździe Drogowym i Przejściu dla Pieszych) jest unikalnym rozwiązaniem podnoszącym bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i pieszych na przejazdach kolejowych niestrzeżonych i przejściach dla pieszych.

 

System jest zestawem urządzeń działających jako znak o zmiennej treści ostrzegający kierowców lub pieszych o nadjeżdżającym pociągu i stanowi element systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Urządzenia informują z wyprzedzeniem kierowcę lub pieszego w sposób wizualny lub akustyczny o nadjeżdżającym pociągu, zwłaszcza tam, gdzie z przyczyn terenowych widoczność jest utrudniona.

System jest przeznaczony do instalacji zwłaszcza przy niestrzeżonych przejazdach kolejowych (kategorii D). Są to przejazdy, które z uwagi na niewystarczający tzw. iloczyn ruchu nie są wyposażone przez zarządcę infrastruktury kolejowej w urządzenia sygnalizacji przejazdowej zawierające rogatki lub sygnalizatory świetlne. Zastosowanie DySOnaPP nie zmienia kategorii przejazdu, jednak w sposób znaczący podnosi poziom bezpieczeństwa użytkowników drogi, informując wizualnie i akustycznie o zbliżającym się pociągu.

Cechy charakterystyczne urządzeń:

  • brak powiązania z infrastrukturą kolejową,
  • możliwość instalowania poza pasem terenu linii kolejowej należącym do właściciela infrastruktury kolejowej,
  • możliwość zasilania urządzeń (lub ich elementów) z baterii fotowoltaicznych świadczy o uniezależnieniu systemu DySOnaPP od innych instalacji infrastrukturalnych.

infm149_0

Innowacyjność urządzenia w warstwie systemowo-funkcjonalnej, skutkująca brakiem alternatywnych propozycji rynkowych, czyni DySOnaPP drogowskazem wyznaczającym nowe podejście do problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego:

  • wykorzystanie detektorów, kamer i ekranów,
  • wyposażenie w zdalną diagnostykę, czarne skrzynki,
  • autonomia zasilania, brak konieczności prowadzenia kabli do odległych czujników (redukcja kosztów),
  • nowatorskie podejście rynkowo-legislacyjne,
  • alternatywna kategoria urządzenia (pozakolejowe) w stosunku do tradycyjnych rozwiązań,
  • możliwość zastosowania przez lokalne władze samorządowe jako urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (znaki zmiennej treści),
  • brak wymaganego przez kolej warunku dotyczącego minimalnego iloczynu ruchu jako konieczność dla zabudowy urządzeń zabezpieczenia przejazdu.

Opis rozwiązania

System składa się z: zespołu urządzeń detekcji pociągu i ostrzegania kierowców i pieszych (1), gdzie znajduje się także sterownik główny, zespołu urządzeń ostrzegania (2) oraz urządzeń zdalnej detekcji pociągu (3). Oprócz pracy autonomicznej możliwy jest również zdalny dostęp diagnostyczno-serwisowy umożliwiający zbieranie informacji o usterkach, dostęp do zarejestrowanych plików wideo oraz konfigurację urządzeń.

W przypadku drogi urządzeniem ostrzegawczym dla kierowców jest ekran (ekrany) usytuowany w pasie drogi w charakterze znaku o zmiennej treści. W przypadku przejścia dla pieszych ostrzeganie następuje poprzez wygłoszenie komunikatu głosowego lub dźwięku ostrzegawczego.

Detekcja pociągu następuje poprzez analizę sygnału z detektorów. Zasilanie systemu odbywa się tradycyjnie (z sieci 230 V) lub w oparciu o baterie ogniw fotowoltaicznych.

Konfiguracja systemu

Wyposażenie funkcjonalne poszczególnych zespołów jest przedstawione na rysunku 2.

Niektóre elementy są stosowane opcjonalnie, np. w wersjach związanych z przejazdem drogowym, w przypadku braku dostatecznej widoczności wzdłuż linii kolejowej, w przypadku przejścia dla pieszych. Pozostałe są stosowane w każdym wykonaniu.

Urządzenia centralne zawierają bazę danych i umożliwiają dostęp diagnostyczny oraz podgląd plików wideo.

infm143_0

System posiada trzy zespoły urządzeń:

  • urządzenia przy przejeździe/przejściu,
  • urządzenia zdalne,
  • urządzenia centralne.
Konstrukcja nośna dwusłupowa wraz elementami oprzyrządowania, bez baterii fotowoltaicznych.

Konstrukcja nośna dwusłupowa wraz elementami oprzyrządowania, bez baterii fotowoltaicznych.

Instalacja systemu

Montaż urządzeń przy przejeździe polega na usytuowaniu zgodnie z projektem uwzględniającym przepisy inżynierii ruchu drogowego.

Umieszczenie urządzeń zasilających, sterujących oraz detektorów na wysokości ok. 4 m zmniejsza podatność obiektu na akty dewastacji i kradzieży.

Konstrukcja nośna jedno lub dwusłupowa wraz z elementami oprzyrządowania bez tarcz tłowych, z bateriami fotowoltaicznymi umieszczonymi szczytowo na każdym słupie z możliwością obrotowego ukierunkowania w stronę południową.

Konstrukcja nośna jedno- lub dwusłupowa wraz z elementami oprzyrządowania bez tarcz tłowych, z bateriami fotowoltaicznymi umieszczonymi szczytowo na każdym słupie z możliwością obrotowego ukierunkowania w stronę południową.

Informacja generowana przez urządzenie na przejeździe kolejowym

Informacje wyświetlane na ekranie (wyświetlaczu) mogą być wielorakie, dostosowane do oczekiwań klienta (jednak niesprzeczne z przepisami bezpieczeństwa ruchu drogowego). Szczególnie istotne są niżej przedstawione wersje i sekwencje obrazów.

Poniższy rysunek przedstawia ogólną sekwencję wyświetlanych obrazów i znaków.

  1. W przypadku braku pojazdu szynowego w obszarze wykrywania wyświetlane są na obydwu ekranach obrazy z dwóch kamer skierowanych w przeciwnych kierunkach linii kolejowej, pod ekranami dodatkowo widnieje napis „UWAGA POCIĄG”.
  2. Detekcja pociągu w obszarze wykrywania skutkuje przejściem urządzeń w stan ostrzegania i pozostawieniem obrazu z kamery skierowanej w stronę wykrytego pociągu oraz zastąpieniem obrazu z drugiej kamery znakiem „zakaz ruchu”. Na ekranie z obrazem z kamery pozostaje odpowiednia część napisu „UWAGA POCIĄG”, tj.
    1. Informacja „UWAGA” pod lewym ekranem zespołu A pokazującym nadjeżdżający pociąg oraz informacja „POCIĄG” pod prawym ekranem zespołu B pokazującym nadjeżdżający pociąg – w przypadku pociągu wykrytego z lewej strony.
    2. Informacja „POCIĄG” pod prawym ekranem zespołu A pokazującym nadjeżdżający pociąg oraz informacja „UWAGA” pod lewym ekranem zespołu B pokazującym nadjeżdżający pociąg – w przypadku pociągu wykrytego z prawej strony.
  3. Detekcja kolejnego pociągu (w trakcie wciąż trwającego zbliżania się pociągu z pierwszego kierunku) skutkuje przełączeniem na ostrzeganie związane z pociągiem, który jako drugi znajdzie się na przejeździe (aby nie spowodować po przejeździe pierwszego z nich wrażenia, że przejazd jest już wolny).
  4. W przypadku awarii podsystemu lub bardzo złych warunków pogodowych na lewym ekranie każdego zespołu pojawia się obraz znaku A-30 (trójkąt), a na prawym ekranie każdego zespołu wyświetlany jest tekst „AWARIA URZĄDZEŃ” lub „AWARIA SYSTEMU DETEKCJI”. Przy wystąpieniu niektórych usterek ekrany zostają wyłączone.

infm146_0

Opcje wykonania

Możliwe jest wykonanie urządzenia w następujących opcjach funkcjonalnych:

  • wersja z wyświetlaczami diodowymi LED jedno- (tzw. SMD) lub wielopunktowymi (tzw. RGB) do zastosowań zewnętrznych,
  • wersja z jednym lub dwoma wyświetlaczami LED po każdej ze stron przejazdu,
  • opcja wyświetlania informacji tylko podczas detekcji pociągu,
  • wersja z tradycyjnym sygnalizatorem ulicznym lub „kogutem” świetlnym stosowanym zamiast ekranów – światło czerwone podczas detekcji pociągu,
  • inne konfiguracje elementów informujących związane z adaptacją urządzenia do oczekiwań Klienta.

Informacja generowana przez urządzenie na przejściu dla pieszychinfm147_0

W wersji urządzenia przeznaczonej do instalacji na samym przejściu przez tory dla pieszych detekcja pociągu skutkuje wygenerowaniem sygnału akustycznego identycznego z dzwonem charakterystycznym dla przejazdów kolejowych strzeżonych. Sygnał może mieć różną, regulowaną moc w zależności od pory dnia, konkretniej sytuacji miejscowej oraz średniego poziomu hałasu otoczenia. W przypadku braku detekcji pociągu przewidywane jest zachowanie ciszy lub rzadkie krótkie impulsy dźwiękowe wskazujące na obecność i aktywność urządzenia. Opcjonalnie urządzenie może być doposażone w elementy ostrzegania świetlnego.