W idealnym świecie drogi nie powinny krzy-
żować się kolizyjnie z torami kolejowymi,
ale w rzeczywistości jest to niemożliwe.
Bezkolizyjne skrzyżowania można wybu-
dować w nielicznych przypadkach. W 2011
r. w Polsce istniało około 15 tysięcy przejaz-
dów kolejowych. 2713 należało do kategorii
A, 734 do kategorii B, 1321 do kategorii C,
najwięcej, bo aż 10 182, do najsłabiej zabez-
pieczonej kategorii D.
KATEGORIE PRZEJAZ-
DÓW
KOLEJOWYCH
W Polsce przejazdy i przejścia kolejowe dzieli
się na sześć kategorii, różniących się pozio-
mem zabezpieczeń. O przypisaniu konkret-
nego przejścia lub przejazdu do określonej
kategorii decydują między innymi wyniki
badania natężenia ruchu kołowego i ko-
lejowego, a właściwie wyznaczony na ich
podstawie iloczyn natężenia ruchu. Zgodnie
z przepisami, natężenie ruchu na drogach
krajowych oblicza się na podstawie pomia-
rów generalnych ruchu, przeprowadzanych
co pięć lat, natomiast na pozostałych dro-
gach na podstawie bezpośrednich pomiarów
ruchu na przejeździe.
Kategoria A:
Przejazdy zabezpieczane ro-
gatkami (zaporami), uruchamianymi przez
dróżnika z posterunku, znajdującego się przy
przejeździe albo zdalnie. Posterunek dróżnika
musi się znajdować przy przejeździe, jeśli
droga przecina więcej niż dwa tory główne,
na torach odbywa się rozrząd wagonów albo
przejazd nie może być zakwalifikowany do
innej kategorii.
Kategoria B:
Przejazd zabezpieczają dwie
albo cztery półrogatki oraz Samoczynna Sy-
gnalizacja Przejazdowa (SSP). Dopuszczalna
prędkość pojazdów szynowych na takim
przejeździe przekracza 140 km/h.
Kategoria C:
Przejazdy należące do tej kate-
gorii są nazywane przejazdami niestrzeżony-
mi. Bezpieczeństwo zapewnia Samoczynna
Sygnalizacja Przejazdowa (SSP) oraz oznako-
wanie pionowe w postaci znaków drogo-
wych G3 lub G4 (krzyż świętego Andrzeja
odpowiednio przed przejazdem niestrze-
żonym jednotorowym lub wielotorowym).
Prędkość pociągów przekracza 120 km/h.
KategoriaD:
Na tychprzejazdachnie instaluje
się ani rogatek, ani urządzeń Samoczynnej
Sygnalizacji Przejazdowej. Przed przejazdem
ustawiany jest jedynie krzyż świętegoAndrzeja,
a bezpieczeństwo użytkownikówdrogi zależy
wyłącznie od ich rozwagi i spostrzegawczości.
Prędkość pojazdów szynowych na przejeździe
tej kategorii nie może przekraczać 120 km/h.
Kategoria E:
Przejścia dla pieszych zabez-
pieczone barierkami, wymuszającymi na
pieszych zwolnienie i obserwację toru, furt-
kami, kołowrotkami itp.
Kategoria F:
Przejazdy niepubliczne, za-
bezpieczone zaporami (szlabanami) stale
a bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych
DYSONAPP
Kolizje na przejazdach kolejowych są najczęstszymi, a zarazem najbardziej
tragicznymi w skutkach wypadkami na kolei. Ani samochód, ani pieszy nie
mają szans w konfrontacji z lokomotywą. Ważący nawet kilka tysięcy ton
pociąg ma drogę hamowania liczoną w setkach metrów. Maszynista, bez
względu na to, jak szybko dostrzeże przeszkodę, zazwyczaj nie może zapobiec
zderzeniu.
Andrzej Adi
KZA
EXPRESS
22
kolej i technologie