KZA Express 12/2014 - page 26

BEZPIECZEŃSTWO
Pojęcie bezpieczeństwa na dworcu kole-
jowym jest tak złożone, jak różnorodne są
możliwe zagrożenia: od przestępstw w ro-
dzaju kradzieży kieszonkowych, wymuszeń
i pobić, po katastrofy komunikacyjne, atak
terrorystyczny, pożar. W tym kontekście za-
pewnienie bezpieczeństwa rozpoczyna się
od poprawnego projektowania obiektów
(w polskich warunkach najczęściej przebu-
dowy istniejących), zakupu, instalacji i obsługi
specjalistycznych urządzeń i systemów, ćwi-
czenia służb porządkowych i skoordynowa-
nego dowodzenia w sytuacji zagrożenia.
WPolsce struktura własności w grupie spółek
PKP sprawia, że dworce i perony należało-
by omawiać osobno. Z punktu widzenia
bezpieczeństwa ludzi, taki podział nie ma
większego sensu. Cokolwiek wydarzy się
na dworcu, może mieć ciąg dalszy na pero-
nach, i odwrotnie. Na potrzeby tego artykułu
przyjmijmy, że określenie„dworzec”oznacza
tę część stacji kolejowej, w której odbywa się
obsługa podróżnych.
NAGŁE
ZACHOROWA-
NIA I WYPADKI
Pewna grupa pasażerów to ludzie chorzy,
niepełnosprawni, wpodeszłymwieku. Ich od-
Dworce kolejowe to szczególne miejsca. Codziennie przewijają się przez nie tysiące (czasa-
mi dziesiątki tysięcy) podróżnych i przechodniów. Jedni przebywają w budynkach dworco-
wych i na peronach wiele godzin, oczekując na pociąg, inni na terenie kolejowym znajdują
się zaledwie przez kilka minut. W tłumie spotykają się ludzie zdrowi i chorzy, podekscyto-
wani perspektywą podróży, roztargnieni, wyrachowani. Zdarza się, że niektórzy z nich są
przestępcami, a inni ich potencjalnymi ofiarami.
na dworcach
setek jest większy na dworcach wmiastach,
które są ważnymi ośrodkami klinicznymi:
przyjeżdżają do klinik i szpitali. Męcząca po-
dróż, stres czy choroba sprzyjają wypadkom.
Mogą to być urazy spowodowane uderze-
niem, upadkiem albo nagłe zachorowania,
na przykład zawał serca.
Zapewnienie bezpieczeństwa oznacza
przede wszystkim umożliwienie natych-
miastowego powiadomienia o zdarzeniu
i błyskawicznego podjęcia akcji ratunko-
wej. Większość pasażerów posiada telefony
komórkowe, ale nadal bardzo ważny jest
system komunikacji wewnętrznej, oparty na
wyraźnie oznaczonych, łatwo dostępnych
interkomach. Po pierwsze, dlatego, że we-
zwanie pomocy sprowadza się do naciśnięcia
jednego przycisku, po drugie, operator od
początku wie, który interkom został użyty
i gdzie doszło do zdarzenia, niemusi polegać
na opisie zdenerwowanych świadków.
Druga sprawa to publicznie dostępne ze-
stawy do udzielania pierwszej pomocy, ze
szczególnym uwzględnieniem automatycz-
nych defibrylatorów zewnętrznych AED, które
udowodniły swoją przydatność, ratując życie
wielu chorych z zatrzymaniem akcji serca.
Zestawy pierwszej pomocy oferuje wielu
dostawców. Warto zwrócić uwagę na pe-
wien szczegół techniczny: niektóre z nich
są dostarczane w obudowach, wyposażo-
nych w czujniki uruchamiające wbudowany
alarmwmomencie otwarcia obudowy. Jeśli
dodatkowo można je połączyć z dworcową
instalacją alarmową, operator monitoringu
uzyskuje błyskawiczną informację o zda-
rzeniu, a obserwując obraz z kamer może
podjąć decyzję o wezwaniu karetki pogo-
towia, zanim świadkowie zdarzenia zaczną
wzywać pomocy.
Trzeci warunek to zapewnienie swobodnego
dojazdu karetki pogotowia i innych służb
ratunkowych jak najbliżej miejsca wypadku.
Dla ratownika–kierowcy bardzo ważne są
oznaczenia na drodze dojazdowej do stacji:
wjazd na perony częstowymaga użycia drogi
wewnętrznej.
BEZPIECZEŃSTWO
EPIDEMIOLOGICZNE
Wśród podróżnych są także osoby cierpiące
na choroby zakaźne. Pasażerowie wracający
z zagranicy mogą być nosicielami i zakażać,
nie zdając sobie z tego sprawy, zresztą wiele
niebezpiecznych chorób wywołują wirusy
i bakterie występujące w Europie, w tym
w Polsce. Nie można oczekiwać od zarzą-
dzających dworcami, że zaczną kontrolować
Barbara Faron
foto: Shuterstock
Piotr Kołaczek
KZA
EXPRESS
26
kolej i technologie
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...60
Powered by FlippingBook