Koleje Wielkopolskie rozpoczęły działalność w 2012 r.
i od tego czasu sukcesywnie samorząd wojewódzki
przekazuje spółce kolejne połączenia. Od 15 grudnia
2013 r. KW obsługują linię 353 z Poznania do Gniezna
i Mogilna, natomiast w kwietniu 2014 r. zintegrowano
taryfy biletowe KW i komunikacji miejskiej w Pozna-
niu. Obecnie Koleje Wielkopolskie obsługują 40% po-
łączeńw regionie (…).
i włączenie jej do Grupy PKP S.A., jest pre-
ferowany przez kolejowe związki zawodo-
we. Zdaniem związkowców i ekspertów
z Instytutu Sobieskiego, usamorządowienie
spółki w 2008 r. doprowadziło do degradacji
kolei regionalnej w Polsce, a szczególnie
duży problem występuje obecnie na po-
łączeniach stykowych, czyli liniach przeci-
nających granice województw. Jednakże
wcielenie Przewozów Regionalnych do PKP
obecnie nie doprowadziłoby do powrotu
do sytuacji sprzed 2008 r. Samorządy du-
żych regionów będą bowiem dalej rozwijać
własne spółki, co oznaczałoby dalszy spa-
dek liczby połączeń obsługiwanych przez
Przewozy Regionalne, niezależnie od tego,
czy spółka ta należeć będzie do PKP, czy do
województw. Renacjonalizacja może ozna-
czać likwidację tej spółki – przeniesienie
jej połączeń międzyregionalnych (Inter-
REGIO i REGIOekspress) do PKP Intercity
i pozostawianie kolei lokalnych spółkom
wojewódzkim.
REGIONALNE
SPÓŁKI
SIĘ ROZWIJAJĄ
Podczas gdy rząd i eksperci zastanawiają się,
jak zrestrukturyzować Przewozy Regionalne,
samorządywojewódzkie sameprzeprowadza-
ją zmiany i modernizacje kolei pasażerskich
w regionach. Koleje Śląskie, które przejęły
prawiewszystkie połączeniawwojewództwie,
9 grudnia 2012 r. wyszły z zapaści, w jakiej
znalazły się na przełomie 2012 i 2013 r. Spół-
ce udało się odzyskać rentowność, spłaca
zadłużenie i rozwiązuje problemy taborowe.
Trzeba jednak zauważyć, że koleje w woje-
wództwie śląskim są obecnie w stagnacji.
Liczba połączeń na wielu trasach jest daleka
od optymalnej, a szczególnie niewykorzystany
jest potencjał linii średnicowej, przebiegającej
przez aglomerację katowicką. Nie widać zbyt
wielu szans na rozbudowę kolei pasażerskich
w tymregionie, gdyż samorządwojewództwa
KZA
EXPRESS
34
KOLEJE
MAZOWIECKIE
KOLEJE
WIELKOPOLSKIE
Koleje Mazowieckie, które obchodzą w tym roku
dziesięciolecie działalności, zwiększają liczbę po-
łączeń i przyciągają coraz więcej pasażerów (…).
Łącznie trzech przewoźników, działających na
Mazowszu: Koleje Mazowieckie, WKD i należąca
do samorządu Warszawy Szybka Kolej Miejska,
przewiozło w ubiegłym roku więcej pasażerów,
niż Przewozy Regionalne w całej Polsce.
biznes i inwestycje