KZA Express 12/2014 - page 43

KZA
EXPRESS
Pilotażowy projekt
zakłada budowę czte-
rech dworcówwnowej formule.
Pierwsze powstaną w czterech
lokalizacjach: Ciechanowie,
Mławie, Nasielsku i Strzelcach
Krajeńskich Wschód. Rozważa-
my oczywiście realizację pro-
jektu w innych lokalizacjach
wprzyszłości. Chcielibyśmy, aby
w ciągu najbliższych dwóch lat
powstało kilkanaście kolejnych
IDS-ów. Koszt budowy czterech
nowych dworców wyniesie ok.
13 mln zł, czyli o ponad 5 mln
zł mniej, niż przy standardowej
modernizacji.
Jarosław Bator,
dyrektor zarządzający
ds. nieruchomości PKP S.A
miałyby powstawać według standardowego
wzoru i – w zależności od konkretnej lokali-
zacji – różnić się jedynie detalami. Partero-
we budynki dworców zostaną zbudowane
z przetworzonych elementów. W obiektach
pojawią się: nowoczesny system informacji
dla podróżnych, ogrzewana poczekalnia, ławki
na świeżym powietrzu i przede wszystkim
toalety, których brak był najbardziej wsty-
dliwym problemem PKP. Będą też skrytki na
bagaż, monitorowane miejsca na rowery,
kawiarnie i lokale komercyjne. Innowacyjne
Dworce Systemowe będą łączyły obsługę
podróżnych z funkcją miejską i komercyjną.
Każdy dworzecma składać się z trzech zasad-
niczychmodułów: dworcowego, miejskiego
i wiaty parkingowej lub rowerowej. Będą to
odrębne bryły, ale połączonewspólnymzada-
szeniem. Pozwoli to na stworzenie w obrębie
dworca niezależnej, atrakcyjnej przestrzeni
publicznej i komercyjnej, stanowiącej dopeł-
W PIERWSZEJ
KOLEJNOŚCI
Pierwsze Innowacyjne Dworce Systemowe
mają powstać w: Ciechanowie, Mławie, Na-
sielsku i Strzelcach KrajeńskichWschód. Ich
koszt PKP szacuje na 13 mln zł. To o ponad
5 mln mniej, niż kosztowałaby standardowa
przebudowa obiektów. – Projekt innowacyj-
nych dworców systemowych zakłada wy-
burzenie dotychczasowych dworców i po-
stawienie w ich miejscu nowych obiektów.
Nie jest to więc standardowa modernizacja.
Dzięki wcześniejszym analizom potencjału
komercyjnego, dworce będą również le-
piej zagospodarowane i dostosowane do
potrzeb lokalnych społeczności – twierdzi
Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds.
nieruchomości PKP S.A. Budowa dworców
nie tylko pozwoli zaoszczędzić pieniądze,
ale i czas. – Warto dodać, że czas realiza-
cji inwestycji związany z budową IDS jest
o kilkanaście tygodni krótszy niż w przy-
padku standardowej modernizacji – mówi
Jarosław Bator.
NAJBLIŻSZA
PERSPEKTYWA
Polskie Koleje Państwowe szacują, że prace
na pierwszych dworcach mogłyby ruszyć
jeszcze pod koniec tego roku. Otwarcie
dworców PKP planuje się na 2015 rok. Jeśli
projekt się spodoba, to możliwe jest od razu
zbudowanie Innowacyjnych Dworców Sys-
temowych w kilkunastu lokalizacjach. Doce-
lowomogą powstać nawet w kilkudziesięciu
miejscach w Polsce. – W połowie czerwca
wybraliśmy projektanta, który przygotuje
projekty dla wszystkich czterech pilotażo-
wych dworców systemowych. Pracemogłyby
ruszyć jeszcze w tym roku. Otwarcie dwor-
ców planowane jest na połowę 2015 roku
– mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający
ds. nieruchomości PKP S.A.
nienie samego budynku. Takie rozwiązanie
ma być nie tylko przyjazne dla pasażerów,
pracowników kolei i drobnego biznesu, ale
przede wszystkim środowiska. Dworce będą
wyposażone w panele słoneczne i pompy
ciepła, a światła na nich mają się zapalać, re-
agując na ruch. Zaplanowano także odzysk
wody deszczowej. – Dzięki zastosowanym
rozwiązaniom ekologicznym uda się znacz-
nie obniżyć koszty eksploatacji i utrzymania
obiektów. Ciekawym rozwiązaniem będzie
dynamiczna iluminacja, czyli zintegrowany
system, który sprawi, że dworzec rozświetli
się, sygnalizując przyjazd pociągu na stację.
Rozwiązanie to nie tylko podniesie poziom
bezpieczeństwa, ale również zmniejszy koszty
oświetlenia w nocy – mówi Piotr Ciżkowicz,
członek zarządu PKP S.A.
43
biznes i inwestycje
1...,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42 44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,...60
Powered by FlippingBook