KZA
EXPRESS
mld zł. Jak informowało Ministerstwo Infra-
struktury i Rozwoju, w pierwszym kwartale
2014 r. aż trzy czwarte kolejowych inwesty-
cji obarczonych jest ryzykiem, przy czym
w przypadku 25% inwestycji jest ono okre-
ślane jako„bardzo wysokie”. Dotyczy to m.in.
kluczowych magistral kolejowych między
największymi aglomeracjami: linii E30 Kra-
ków – Katowice i linii nr 1Warszawa – Łódź.
Do maja 2014 r. PLK podpisały umowy na
inwestycje, wykorzystujące zaledwie 80%
zarezerwowanych środków z funduszy unij-
nych perspektywy budżetowej 2007–2013.
Inwestycje temuszą być rozliczone do końca
2015 r. Przedstawiciele resortu infrastruktury
zapewniają jednak, że w ostatnich latach
nastąpiło przyspieszenie inwestycji na kolei.
W 2013 r. na modernizację infrastruktury PLK
wydała rekordową kwotę 5,3 mld zł, a w bie-
żącym roku będzie ona jeszcze wyższa, i ma
wynieść ponad 7 mld zł. Ogółem w latach
2013-2015 Grupa PKP na unowocześnienie
infrastruktury zamierza wydać 22,5mld zł. Dla
porównania:w latach 2004–2008 PLK wydały
na inwestycje raptem 8,9 mld zł.
Dlaczego jednak doszło do opóźnień w in-
westycjach kolejowych? W 2006 r., kiedy
Polska kontraktowała fundusze w ramach
unijnej perspektywy budżetowej, wizje roz-
woju infrastruktury szynowej były ambitne.
W ogłoszonym w 2009 r. planie inwestycji
PLK w ramach Programu Operacyjnego In-
frastruktura i Środowisko 2007–2013 prze-
widziano ponad 24,4 mld zł na inwestycje
kolejowe, z czego 15,6 mld zł stanowić miało
dofinansowanie unijne. Ponadto na liście
rezerwowej były inwestycje za 9,6 mld zł. Pla-
nowanomodernizację 1500 km linii, budowę
nowych linii do portów lotniczych Kraków-
-Balice i Katowice-Pyrzowice oraz przygo-
towanie projektu Kolei Dużych Prędkości.
W tym czasie przedstawiciele PLK zwracali
uwagę na problemy z przedłużającymi się
procedurami przetargowymi. Czas trwania
tych postępowań określono jako„trudny do
przewidzenia” i tłumaczono to m.in. dużą
liczbą zapytań, odwołaniami i koniecznością
badania sytuacji podmiotowej wykonawcy.
Co ciekawe, wprzypadku zamówień publicz-
nych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad występowały te same trudności
proceduralne, a jednak drogowcom udało
się zrealizować większość inwestycji z PO-
IiŚ, mimo licznych problemów, związanych
z bankructwami wykonawców i wynikają-
cych stąd opóźnień w budowie dróg.
Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych
ulegał modyfikacjomw zależności od stanu
zaawansowania realizacji projektów, napo-
tykanych trudności i zmian w koncepcjach
transportowych, przygotowywanych przez
kolejnych ministrów. W listopadzie 2011 r.
rząd przyjął nowy WPIK, który obejmował
135 projektów na łączną kwotę 31,6 mld
zł, które miały zostać wykonane do końca
2015 r. Plan ten obejmował m.in. zwiększe-
nie maksymalnej prędkości do 200 km/h na
299 kilometrach torów, a prędkości 160 km/h
na 1334 km torów. Ponadto planowano
37
biznes i inwestycje