Malborku, Radomsku, Terespolu, Wałbrzychu,
Warszawie, Zielonej Górze, weWrocławiu czy
w Poznaniu. W drugiej połowie 2013 r. mo-
dernizacji poddano infrastrukturę dworcową
w siedmiu miastach, m.in. Radomiu i Klucz-
borku, natomiast w I półroczu 2014 roku
zakończono prace na dworcach w: Środzie
Wielkopolskiej, Myszkowie, Międzyrzeczu
Podlaskim, Kościanie i Białej Podlaskiej. Obec-
niew trakcie remontów są dworcewNowym
Sączu, Jaworzynie Śląskiej i Opolu.
ZMNIEJSZYĆ
OBCIĄŻENIE
FINANSOWE
PKP ma jeszcze sporo do zrobienia. Łącznie
zarządza ponad 2,5 tys. dworców kolejo-
wych, z czego blisko 600 obsługuje ruch pa-
sażerski. Utrzymanie dworców to ogromne
koszty, dlatego już kilka lat temu pojawiły
się pomysły, by zbyć na rzecz samorządów
terytorialnych lub całkowicie zlikwidować te
KZA
EXPRESS
obiekty, które od lat stoją opuszczone. Ale
koszty generują też czynne dworce kolejo-
we. I chociaż funkcje dworców w ostatnich
latach bardzo się zmieniły, i oprócz służenia
tylko do odprawy podróżnych, poczekalnie
zmieniają się w centra handlowo-usługowe,
w których nie tylko można kupić bilet, zo-
stawić bagaż i schronić się przed zimnem,
ale i dobrze zjeść, miło spędzić czas, a nawet
oddać się rozrywkom czy przenocować
w hotelu, to PKP trudno wyjść na zero. Z da-
nych Polskich Kolei Państwowych wynika,
że 600 czynnych dworców przynosi straty
rzędu 50 mln zł rocznie. To dlatego w PKP
od dłuższego czasu szuka się rozwiązania,
które pozwoliłoby, z jednej strony, zaosz-
czędzić koszty, a z drugiej, rozwiązać pro-
blem złego stanu infrastruktury dworcowej.
I taki pomysł zrodził się w tym roku. Wzorem
Francji czy Szwajcarii, PKP chce w Polsce
wybudować ekologiczne miejsca obsługi
pasażerów. Ekodworce miałyby powstawać
według jednej koncepcji architektonicznej,
już wstępnie przygotowanej przez Polskie
Koleje Państwowe.
INFRASTRUKTURA
DWORCOWA
INFRASTRUKTURA
DWORCOWA
Każdy dworzec ma składać się z trzech zasadniczych mo-
dułów: dworcowego, miejskiego i wiaty parkingowej lub
rowerowej. Będą to odrębne bryły, ale połączone wspól-
nym zadaszeniem. Pozwoli to na stworzenie w obrębie
dworca niezależnej, atrakcyjnej przestrzeni publicznej i
komercyjnej, stanowiącej dopełnienie samego budynku.
W nowych obiektach PKP pojawi się nowoczesny
system informacji dla podróżnych, ogrzewana po-
czekalnia, ławki na świeżym powietrzu. Będą też
skrytki na bagaż, monitorowane miejsca na rowery,
kawiarnie i lokale komercyjne.
41
biznes i inwestycje