zapowiada, że w ramach przyszłego regio-
nalnego programu operacyjnego na koleje
chce przeznaczyć zaledwie 90 mln zł i ku-
pić 10 pociągów. To za mało, aby stworzyć
w Katowicach kolej aglomeracyjną z praw-
dziwego zdarzenia. Ponadto przewoźnik ten
straci wkrótce obsługę połączenia Bielsko-
-Biała–Wadowice, która zostanie przekazana
Przewozom Regionalnym.
W lepszej sytuacji są inni regionalni prze-
woźnicy. Koleje Mazowieckie, które obcho-
dzą w tym roku dziesięciolecie działalności,
zwiększają liczbę połączeń i przyciągają
coraz więcej pasażerów – w 2013 r. było ich
62,5 mln (prawie 5 razy więcej niż w Kolejach
Śląskich!). Łącznie trzech przewoźników, dzia-
łających na Mazowszu: Koleje Mazowieckie,
WKD i należąca do samorządu Warszawy
Szybka Kolej Miejska przewiozło w ubie-
głym roku więcej pasażerów, niż Przewozy
Regionalne w całej Polsce. Sukces kolei pa-
sażerskich na Mazowszu to zasługa głównie
aglomeracji warszawskiej, na terenie której
stworzono nowoczesną siatkę kolei metro-
politalnych, z systemami„parkuj i jedź” oraz
taryfą biletową, zintegrowaną z komunikacją
miejską. Obecnie na Kolejach Mazowieckich
odbija się jednak zła sytuacja finansowawoje-
wództwa, którema problemy z wypłacaniem
tzw. janosikowego. W związku z tym pod
znakiem zapytania stoją inwestycje taborowe
KM, m.in. zakup 12 nowych EZT.
Więcej optymizmu widać u innych prze-
woźników. Koleje Wielkopolskie rozpoczęły
działalność w 2012 r., i od tego czasu suk-
cesywnie samorząd wojewódzki przekazuje
spółce kolejne połączenia. Od 15 grudnia
2013 r. KW obsługują linię 353 z Poznania
do Gniezna i Mogilna, natomiast w kwietniu
2014 r. zintegrowano taryfy biletowe KW
i komunikacji miejskiej w Poznaniu. Obecnie
Koleje Wielkopolskie obsługują 40% połą-
czeń w regionie, ale do 2015 r. nie planują
przejmowania nowych połączeń.
Również na Dolnym Śląsku przewozy są
podzielone między Przewozy Regionalne
a lokalne Koleje Dolnośląskie, którewub. roku
przewiozły 2,4mln pasażerów. To jeden z naj-
mniejszychprzewoźników, operujący głównie
szynobusami. Od 2010 KD zwiększają siatkę
połączeń i notują przyrost liczby pasażerów.
Czy spółka ta przejmie całość połączeń w re-
gionie, na razie nie wiadomo, gdyż będzie
to zależeć od decyzji ws. restrukturyzacji PR
i uzgodnień z województwami ościennymi.
1 stycznia 2014 r. rozpoczął działalność kolej-
ny przewoźnik pasażerski w Polsce – Koleje
Małopolskie. Spółka ma zacząć wozić pasa-
żerów na przełomie 2014 i 2015 r. Władze
Małopolski zapowiadają, że nie przekażą
od razu nowej spółce wszystkich połączeń
w regionie, ale będą stopniowo przenosić
obsługę linii z PR do Kolei Małopolskich. Na
początku pociągi nowego przewoźnika poja-
wią się na trasie Kraków–Wieliczka, a następ-
nie na odcinkach Tarnów–Kraków–Trzebinia
i Kraków–Sędziszów. Podobnie jak w przy-
padku Kolei Dolnośląskich, przyszłość tej
firmy i realizacja połączeń stykowych będzie
zależeć od ustaleń ws. reformy Przewozów
Regionalnych i porozumień ze Świętokrzy-
skiem i Podkarpackiem.
Ambitne plany realizuje samorząd woje-
wództwa łódzkiego. 15 czerwca ruszyły po-
ciągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, należącej
do samorządu województwa. ŁKA obsługuje
obecnie trasę Łódź–Sieradz, a w przyszłości
uruchomione będą połączenia do Zgierza,
Koluszek, Łowicza i Kutna. ŁKA ma otrzymać
20 nowych EZT, które do lutego 2015 r. do-
starczy Stadler. W przyszłości dla ŁKA duże
znaczenie będzie miał tunel średnicowy,
przechodzący przez centrum Łodzi, co po-
zwoli na stworzenie w tymmieście szybkiej
kolei miejskiej.
Wielkie plany ma także samorząd Pomorza.
Obecnie budowana jest linia Pomorskiej Kolei
Metropolitalnej, która połączy centra Gdyni
i Gdańska z lotniskiem Gdańsk-Rębiechowo.
Na razie nie wiadomo jeszcze, który prze-
woźnik będzie obsługiwał tę linię – Przewozy
Regionalne czy PKP SKM (Szybka Kolej Miej-
ska). Pomorski urząd marszałkowski i resort
infrastruktury chcą, aby Szybka Kolej Miejska
przeszła do rąk samorządu Pomorza. Przeka-
zanie tego przewoźnika samorządom, wgwi-
ceministra Klepackiego, może być powiązane
z restrukturyzacją Przewozów Regionalnych.
Odmienną strategię rozwojukolei regionalnych
realizuje województwo kujawsko-pomorskie,
które od 2007 r. organizuje przetargi na świad-
czenie usług przewozowych na określonych
odcinkach. W 2007 r. kilka linii niezelektryfi-
kowanych objęła w ten sposób spółka Arriva
PCC, którą w 2010 r. przejęła Deutsche Bahn.
Od grudnia 2013 r., po wygraniu kolejnych
przetargów jakoArriva RP, obsługuje onawięk-
szość połączeń kolejowych wwojewództwie
kujawsko-pomorskim, w tym także na liniach
zelektryfikowanych.Tymsamymregion ten stał
się trzecim, poMazowszu i Śląsku, wojewódz-
twem, w którym spółka Przewozy Regionalne
ma znaczenie marginalne.
Najbliższe lata przyniosą zasadnicze zmiany na
rynku polskich kolei regionalnych. Rozstrzy-
gnie się przyszłość Przewozów Regionalnych,
których funkcjonowanie w obecnej struktu-
rze, jako spółki należącej do 16 samorządów,
dobiegnie końca. Nie wiadomo, co stanie się
z tym przewoźnikiem, ale najbardziej praw-
dopodobny wydaje się scenariusz podziału
na kilka spółek. Duże województwa zapewne
postawią na rozwój własnych przewoźników,
takich jak Koleje Mazowieckie czy Koleje Ślą-
skie. Rozwiną się także na szeroką skalę koleje
metropolitalne, szczególnie w Warszawie,
Trójmieście i Łodzi. Na razie jednak nic nie
zapowiada, aby inne samorządy chciały
skorzystać z doświadczeń województwa
kujawsko-pomorskiego i organizować prze-
targi, dopuszczając do torów przewoźników
prywatnych i firmy zagraniczne.
KZA
EXPRESS
35
biznes i inwestycje