NAGŁOŚNIENIE
I
INFORMACJA
PASAŻERSKA
Instalacja nagłośnieniowa jest podstawowym
narzędziem alarmowania i powiadamiania
osób przebywających na terenie dworca
kolejowego. Bez niej niemożliwa jest nie tylko
codzienna obsługa pasażerów ale również,
a może przede wszystkim, zarządzanie tłu-
mem w sytuacjach kryzysowych.
Marna jakość nagłośnienia na polskich
dworcach kolejowych była swego czasu
wręcz przysłowiowa. Ostatnio sytuacja
znacznie się poprawiła, przynajmniej na
większych stacjach kolejowych, ale nadal
widoczne, a właściwie słyszalne, są pewne
mankamenty. Nawet na świeżo wyremon-
towanych i przebudowanych dworcach
zdarzają się miejsca, w których nie sposób
zrozumieć komunikatu. Niektóre instalacje,
często same w sobie dość nowoczesne,
są nieskuteczne, bo najwyraźniej nie były
konsultowane z akustykami. Zrozumiałe
komunikaty to nie tylko kwestia głośników
o odpowiedniej mocy. To również odpo-
wiednie wytłumienie pogłosu i echa oraz
izolacja od zewnętrznych źródeł hałasu.
Osobny, poważny problem to przekazywanie
informacji i ostrzeżeń osobom niesłyszącym
i słabosłyszącym. W ich przypadku komuni-
katy głosowe zawodzą, powinny więc być
uzupełniane informacjami wyświetlanymi
na tablicach i monitorach.
URZĄDZENIA DO
PRZEŚWIETLANIA
BAGAŻU
W odróżnieniu od lotnisk, na dworcach
kolejowych nie sprawdza się bagażu pa-
sażerów w sposób rutynowy. Kontrole są
prowadzone doraźnie, w sytuacjach zwięk-
szonego zagrożenia, kiedy służby, odpo-
wiedzialne za bezpieczeństwo publiczne,
otrzymają sygnał o zagrożeniu atakiem
terrorystycznym albo przy okazji konwojo-
wania„specjalnych” pasażerów, najczęściej
kibiców drużyn piłki nożnej. Nawet wtedy
nie używa się urządzeń rentgenowskich.
Policja ogranicza się do sprawdzania osób
wykrywaczami metalu i wyrywkowego
przeszukiwania bagażu.
MATERIAŁY
RADIOAKTYWNE
Materiały rozszczepialne, porzucone
albo rozpylone (na przykład w wyniku
wybuchu „brudnej bomby”) w miejscu
publicznym, mogą spowodować zagro-
żenie, z jakim w Polsce nigdy nie mieliśmy
do czynienia. Zagrożenie taką formą ataku
terrorystycznego po raz pierwszy zaczę-
to poważnie rozważać po zamachach
z 11 września 2001.
KZA
EXPRESS
30
kolej i technologie