2–3 województwa. Możliwość powrotu PR
do Grupy PKP, wg minister Bieńkowskiej, nie
była brana pod uwagę.
Wkwietniu 2014 r. marszałkowiewojewództw,
resort infrastruktury oraz zarząd Przewozów
Regionalnych podpisali list intencyjny ws.
restrukturyzacji przewoźnika. Punktem wyj-
ściowymdo przebudowy kolei regionalnych
w Polsce ma być przygotowywana obecnie
przez Ernst&Young, we współpracy z Agencją
Rozwoju Przemysłu, analizamodeli restruktu-
ryzacji PR. Dokument obejmie dwa warianty:
podział spółki lub jej powrót do PKP, co ozna-
czałoby renacjonalizację.
Wiceminister infrastruktury Zbigniew Kle-
packi oznajmił podczas spotkania z samo-
rządowcami, że podział spółki jest warian-
tem bardziej prawdopodobnym, ale nie jest
jeszcze przesądzone, jak ten proces będzie
wyglądać. Na przeszkodzie stoi wiele trud-
ności. O ile niektóre duże województwa,
jak mazowieckie czy śląskie, pokazały, że są
w stanie stworzyć samodzielnie przewoź-
nika, który przejmie wszystkie połączenia
w regionie, o tyle małe regiony mogą sobie
z tym zadaniem nie poradzić i konieczna
będzie współpraca z innymi województwa-
mi. Województwo świętokrzyskie prowadzi
rozmowy z Małopolską i Podkarpaciem ws.
utworzenia wspólnego przewoźnika. Roz-
ważana jest m.in. opcja holdingu, w którym
część działań pozostałaby w rękach każdego
województwa z osobna, a część, jak np. za-
kupy taboru, realizowano by wspólnie. Nowy
przewoźnik mógłby powstać na bazie części
z podzielonych Przewozów Regionalnych,
jednak to byłoby możliwe dopiero po pod-
jęciu na szczeblu centralnym decyzji co do
przyszłości spółki.
Podobne rozmowy prowadzą również
przedstawiciele województw: dolnoślą-
skiego, zachodniopomorskiego, opolskie-
go i lubuskiego. Pojawia się koncepcja, aby
w tych regionach działał jeden duży oddział
Przewozów Regionalnych, który, po podziale
tej spółki, byłby odrębnym przewoźnikiem.
Sytuacja w zachodniej Polsce jest jednak
trochę skomplikowana, gdyż od kilku lat
funkcjonują już Koleje Dolnośląskie, które
teoretycznie mogłyby obsłużyć przewozy
w tym regionie. Nadwłasnymprzewoźnikiem
zastanawia się też woj. zachodniopomorskie.
Z kolei regiony opolski i lubuski są zbyt małe,
by tworzyć odrębne spółki, i woląwspółpracę
z sąsiednimi samorządami. Ponadregionalny
przewoźnik wydaje się również optymalnym
rozwiązaniemdla województw: podlaskiego,
lubelskiego i warmińsko-mazurskiego.
Drugi wariant naprawy Przewozów Re-
gionalnych, czyli renacjonalizacja spółki
KZA
EXPRESS
33
biznes i inwestycje
KolejeregionalnewPol-
scetodzisiajrynekobsłu-
giwanyprzezkilkunastuprzewoź-
ników,asamorządywojewódzkie
corazbardziejprzychylnietraktują
założoneprzezsiebienowespółki
przewozowe.Niektórzymarszałko-
wiewojewództworazprzedstawi-
cieleMinisterstwaInfrastruktury
i Rozwoju opowiadają się za po-
działemPrzewozówRegionalnych
namniejszepodmioty.