zamkniętymi, otwieranymi wmiarę potrzeby
przez użytkownika drogi.
Zaliczenie przejazdu do wyższej kategorii
pociąga za sobą koszty związane z koniecz-
nością przebudowy przejścia: poprawą wi-
doczności, zainstalowaniemurządzeń ostrze-
gających i zabezpieczających. Prace należy
wykonać zarówno po stronie drogowej, jak
i kolejowej. Pewna liczba przejazdów kate-
gorii D o dużym natężeniu ruchu (iloczyn
ruchu oscylujący w pobliżu 20 000) powinna
zostać przekwalifikowana do kategorii C, nie-
stety, na przeszkodzie stoją względy ekono-
miczne: koszt przebudowy przejazdu może
wynieść 800–900 tysięcy złotych. Problem
jest rozwiązywany doraźnie, przez zmniej-
szenie dopuszczalnej prędkości pociągu na
przejeździe do 20 km/h.
WYPADKI
W ostatnim dziesięcioleciu najgorszy był
rok 2007, gdy na przejazdach kolejowych
doszło do 274 wypadków i kolizji, 106 osób
zostało ciężko rannych, a 48 zginęło.W2013 r.
odnotowano 211 wypadków i kolizji, w wy-
niku których 34 osoby odniosły poważne
obrażenia, a 35 osób zginęło. W bieżącym
roku do końca czerwca wydarzyło się 90 ko-
lizji i wypadków, w których zginęło 15 osób,
a 13 zostało rannych.
Wśród przyczyn wypadków na przejazdach
znaczące miejsce zajmuje brawura pieszych
i kierowców. Maszynista prowadzący pociąg
z reguły nie ma wpływu na przebieg wyda-
rzeń. Wszystko, co może zrobić, to włączyć
sygnał dźwiękowy i rozpocząć nagłe hamo-
wanie. Nawet przy stosunkowo niewielkiej
prędkości pociągu jego droga hamowania
jest zbyt długa, żeby uniknąć kolizji.
Do wypadków dochodzi w różnych okolicz-
nościach. Najczęściej wtedy, kiedy kierowcy
decydują się wjechać na przejazd pod zamy-
kającą się rogatką albo wyminąć opuszczoną
półrogatkęna przejazdach kategorii A lubB. Na
przejazdachkategorii C lubDkierowcy ignorują
sygnały ostrzegające przed nadjeżdżającym
KZA
EXPRESS
23
kolej i technologie
Dynamiczny System
Ostrzegania na Prze-
jeździe Drogowym i Przejściu
dla Pieszych jest przeznaczony
do instalowanianaprzejazdach
kolejowychkategoriiDorazprzej-
ściach dla pieszych kategorii E.
Wjegoskładwchodzą: zespół de-
tektorówwykrywającychpociągi
nadjeżdżające z obydwukierun-
ków, sterownik oraz urządzenia
sygnalizacyjne, ostrzegające
pieszych i kierowców.