KZA Express 12/2014 - page 39

Lata2014 i 2015tookresbardzonerwowynakolei, związany
z pełnymwykorzystaniem środków europejskich, a trzeba
pamiętać, żesporaichczęść jużzostałaprzesuniętanaprojekty
taborowe lubzwiązane zkomunikacjąmiejską. Zapewne z tegopowodu
niebyłowresorciezbytdużejwiarycodomożliwościwykorzystaniaprzez
kolejkwotywiększejniż10mldeuro,stądtaki,anieinnypodziałnakładów,
wywalczonywnegocjacjachzKomisjąEuropejską.Aleczyrzeczywiścienie
jesteśmy w stanie spożytkować większych pieniędzy? Kolej to nie tylko
infrastruktura. Pełne potrzeby wymiany taboru pasażerskiego szacuje
się na 37 mld zł, wymianę urządzeń sterowania ruchemna 10 mld zł.
Transport intermodalnybędziepotrzebował kolejnychinwestycjiwtabor
czy terminaleprzeładunkowe. Jestwięc co robić.
Adrian Furgalski
wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR
które mają przyspieszyć modernizację kolei.
Termin wydawania pozwolenia na budowę
ma być skrócony z 65 do 45 dni, zarządca
infrastruktury będzie mógł czasowo zająć
nieruchomości na okres realizacji inwesty-
cji, zniesione będą pozwolenia na wycinkę
drzew na terenie budowy linii kolejowych.
Będą też wprowadzone ułatwienia dla budo-
wy infrastruktury transportu intermodalnego.
Te zmiany będą miały większe znaczenie dla
przyszłej perspektywy budżetowej, a mini-
sterstwo zleciło opracowanie kolejnej ewalu-
acji obecnie prowadzonych inwestycji, która
ma dać odpowiedź na pytanie, jak przygoto-
wać nowy plan wieloletni, by nie powtórzyć
błędów inwestycji kolejowych z POIiŚ 2007-
2013. Podczas opracowania kształtu nowych
programówunijnych dla Polski po raz kolejny
doszło do nieporozumienia między polskim
rządem a Komisją Europejską co do proporcji
nakładów inwestycyjnych na drogi i koleje.
Bruksela początkowo chciała, by stosunek
ten wynosił w Polsce 50/50, choć w innych
krajach więcej funduszy unijnych zasila bu-
dżety kolei niż dróg. Tymczasem minister
Elżbieta Bieńkowska argumentowała, że
polskie koleje nie są w stanie spożytkować
tak dużych sum na inwestycje i propono-
wała, aby proporcja budżetów kolejowego
i drogowego wyniosła 40/60%. KE zgodziła
się z tą argumentacją, i ostatecznie ustalono,
że w perspektywie 2014–2020 Polska wyda
na drogi 15 mld euro, a na koleje 10,2 mld
euro. Trzeba przyznać, że taki podział środ-
ków na inwestycje infrastrukturalne, choć
nie wypełnia zaleceń KE, jest i tak dla pol-
skiej kolei znacznie bardziej korzystny niż
miało to miejsce w budżecie 2007–2013.
Suma przewidziana dla naszych koleje jest
bowiem o 80% wyższa niż w poprzednim
budżecie unijnym.
PLK przygotowują Krajowy Program Kole-
jowy (KPK) 2014–2020, który obejmie in-
westycje finansowane ze środków krajo-
wych i unijnych z programów Infrastruktura
i Środowisko, funduszu„Łącząc Europę”oraz
regionalnych programów operacyjnych. KPK
zawierać będzie projekty na łączną kwotę
58,6 mld złotych. Wcześniej resort infrastruk-
tury przygotował listę inwestycji. które mają
być finansowane z funduszu„Łącząc Europę”
i będą wcielone w przyszłości do Krajowego
Programu Kolejowego. Są to linie kolejowe,
będące częścią sieci TEN-T: E20 na odcinku
Warszawa – Poznań, E59Wrocław – Poznań,
linia nr 447Warszawa – Grodzisk Mazowiecki,
warszawska linia obwodowa oraz linia E75
Sadowne – Białystok (Rail Baltica). Ponadto
Centrum Unijnych Projektów Transporto-
wych ogłosiło listę inwestycji finansowanych
z programu Infrastruktura i Środowisko 2014-
2020, dla których rozpoczęto prace przygo-
towawcze. Są to linie nr 18 Kutno – Toruń,
nr 8 na odcinku Skarżysko Kamienna Kielce
– Kozłów, linii nr 1 Częstochowa – Zawier-
cie oraz m.in. odcinki: Kraków – Oświęcim,
Łódź – Ostrów Wlkp., Kluczbork – Wrocław.
PLK zapowiada też, że planuje stworzenie
nowego połączenia kolejowego Katowice
– port lotniczy Pyrzowice wg zmienionej
koncepcji, zakładającej modernizację linii
nr 182. Pełną listę inwestycji z Krajowego
Programu Kolejowego mamy poznać w IV
kwartale 2014 r. Wiadomo, że szczególnie
ważne będzie wykonanie projektów infra-
strukturalnych, będących częścią sieci TEN-T.
W przypadku Polski chodzi tu o korytarze
transportowe Bałtyk – Adriatyk i Morze Pół-
nocne – Bałtyk, których częścią są: linia E20,
Rail Baltica, Centralna Magistrala Kolejowa,
MagistralaWęglowa, linia Gdańsk –Warszawa
i Szczecin – Wrocław – Katowice.
58mld zł na inwestycje to, jak dotąd, rekordo-
wa kwota, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe
w Polsce. Zakres projektów, ich integracja
z siecią transeuropejską, a także wdrażane lub
zapowiadane zmiany organizacyjno-prawne
w przygotowaniu i nadzorze nad realizacją
inwestycji wskazują, że kolej przestała być
przez polskie władze traktowana jak uboga
siostra transportu drogowego. Modernizacja
linii kolejowych stała się równie ważna dla
polityków, jak przecinaniewstęg na kolejnych
oddawanych nowych odcinkach dróg eks-
presowych i autostrad. W tej zmianie mental-
nej nie bez znaczenia była postawa Komisji
Europejskiej, która naciskała na przyspiesze-
nie inwestycji kolejowych i nie zgodziła się
na przesunięcie dotacji unijnych z transportu
szynowego na drogi. Pozostaje więc mieć
nadzieję, że rząd, samorządy i Polskie Linie
Kolejowe wyciągnęły właściwe wnioski z re-
alizacji programów unijnych z poprzedniej
perspektywy budżetowej i zapowiadane
wielkie inwestycje sprawią, że Polska już za
7 lat doczeka się nowoczesnej i wygodnej
infrastruktury kolejowej.
KZA
EXPRESS
39
biznes i inwestycje
1...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,...60
Powered by FlippingBook