KZA Express 12/2014 - page 40

W2009 roku stan techniczny obiektówdwor-
cowych, szczególnie małych i wyłączonych
z użytkowania, był oceniany jako bardzo
zły. Z danych, opublikowanych w raporcie
Railway Business Forum, wynikało, że aż 63%
nieczynnych dworców było pięć lat temu
w złym stanie technicznym, stan pozostałych
oceniono jako dostateczny. Nie lepiej miały
się wtedy czynne dworce. Stan 37% ocenio-
no jako zły, 60% jako dostateczny i tylko 3%
zakwalifikowano do oceny dobrej.
Te dane nie były zaskoczeniem. W 2008 r.
podobnymi niechlubnymi statystykami
podzieliła się z opinią publiczną Najwyższa
Izba Kontroli, która wzięła pod lupę polską
infrastrukturę dworcową.
PKP RUSZA
Z OFENSYWĄ
Jako główną przyczynę problemów pol-
skich dworców podawało się zbyt dużą ilość
zarządców i brak koordynacji ich działań.
W połowie listopada 2010 r. Polskie Koleje
Państwowe postanowiły temu problemowi
zaradzić i na bazie spółki KonsorcjumTabo-
rowe S.A., zajmującej się pozyskiwaniem
i modernizacją wagonów oraz lokomotyw,
reaktywowało spółkę Dworzec Polski. Do jej
zadań miało należeć zarządzanie dworcami.
Mimo starań PKP, idea upadła. Dworzec Polski,
miast zarządzać infrastrukturą, stał się spółką
usługową, wykonującą zadania w zakresie
komercjalizacji powierzchni reklamowych
i dystrybucji biletów. W 2012 r. spółka została
postawiona w stan likwidacji, a jej zadania
przejęło PKP. Mimo tych trudności, koleje
zrobiły ogromny krok ku unowocześnianiu
swoich dworców i dostosowaniu ich do eu-
ropejskich standardów. Od 2010 r. Polskie
Koleje Państwowe sukcesywniemodernizują
obiekty w największych polskich miastach
oraz te, znajdujące się w zabytkowych, nawet
XIX-wiecznych budynkach. Na polskich dwor-
cach pojawiają się windy, ruchome schody,
a przede wszystkim toalety – duże, nowo-
czesne, zautomatyzowane i czyste. W ciągu
trzech lat, od marca 2010 do kwietnia 2013
roku, PKP zmodernizowało dworce w po-
nad 40 miastach, m.in. w: Krakowie, Bochni,
Przemyślu, Kole, Lesznie, Leżajsku, Łańcucie,
KZA
EXPRESS
Justyna Sobolak
Fot.: PKP S.A.
Ekologiczne, tańsze w utrzymaniu i bardziej przyjazne, zarówno dla pa-
sażerów, jak i pracowników kolei. W Polsce wkrótce powstaną pierwsze
innowacyjne dworce kolejowe. PKP ich budowę planuje najpierw w Ciecha-
nowie, Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich Wschód. Przeznaczy na nie
13 mln zł. Najprawdopodobniej zaczną działać już w 2015 roku.
DWORCE SYSTEMOWE
INNOWACYJNE
Ciekawym rozwiąza-
niembędzie dynamicz-
na iluminacja, czyli zintegro-
wany system, który sprawi, że
dworzec rozświetli się, sygnali-
zując przyjazdpociąguna stację.
Rozwiązanie to nie tylko pod-
niesie poziombezpieczeństwa,
ale również zmniejszy koszty
oświetlenia w nocy
Piotr Ciżkowicz,
członek zarządu PKP S.A.
40
biznes i inwestycje
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...60
Powered by FlippingBook