KZA Express 12/2014 - page 38

Spełniając oczekiwaniawykonawców, PKPPLKułatwiłypro-
ceduręprzyznawaniazaliczekkontraktowychoraz–wnowo
zawieranych umowach – możliwość zapłaty za roboty niewykonane
wcałości, czyli tzw. płatności częściowe. Został stworzonypakietnowych
regulacji przetargowych. Jedną z kluczowych zmian jest obowiązek
przedstawienia przez wykonawców szczegółowego harmonogramu
realizacji przedsięwzięcia. Zmiany wprowadzono także w sposobie
wyłaniania wykonawców. W przypadku najważniejszych inwestycji
PLK będą stosowały dwustopniowe przetargi.
Robert Stankiewicz
,
rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju
budowę 398 bezkolizyjnych skrzyżowań,
modernizację Centralnej Magistrali Kolejo-
wej i linii E 65/C-E 65 Warszawa – Gdańsk,
wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R, bu-
dowę linii kolejowych na lotniska, budowę
nowego połączenia Warszawa – Wrocław
przez Częstochowę. Z programu została
usunięta koncepcja tzw. linii„Y”Kolei Dużych
Prędkości między Warszawą a Poznaniem
i Wrocławiem.
Kolejne zmiany w planie wieloletnim na-
stąpiły w listopadzie 2013 r. Niektóre z pro-
jektów, jak np. połączenie kolejowe do ka-
towickiego lotniska, zostały przeniesione
do następnej perspektywy budżetowej UE
2014–2020. Po tym, jak Komisja Europejska
nie zgodziła się na przesunięcie części pie-
niędzy z budżetu kolejowego na inwestycje
drogowe, priorytetem Ministerstwa Infra-
struktury i Rozwoju stało się maksymalne
wykorzystanie przyznanych Polsce środków.
W nowymWPIK postanowiło skupić się na
inwestycjach, będących częścią Transeuro-
pejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), ważniej-
szych połączeniach krajowych i odcinkach
istotnych dla całości sieci kolejowej. Program
obejmuje 140 inwestycji o łącznej wartości
24,9 mld zł. Jednak aby Polska zdołała wy-
korzystać unijne fundusze na infrastrukturę
szynową, konieczne jest nie tylko modyfi-
kowanie planów inwestycyjnych, ale też
przyspieszenie ich realizacji. W listopadzie
2013 r. zakontraktowanych było zaledwie
ok. 50% środków unijnych, przeznaczonych
na kolej.
Wolne tempo realizacji projektówna kolei wy-
nikało zwieluprzyczyn częściowo leżącychpo
stronie PKP PLK, częściowo po stronie wyko-
nawców. Na niektórych odcinkach wystąpiły
problemy z dokumentacją, np. niedostoso-
wanie decyzji środowiskowych do dyrektyw
unijnych albo trudności z zezwoleniami.
Aby przyspieszyć inwestycje kolejowe, rząd
wprowadził wiele zmian organizacyjnych
w PLK. Najpierw przeprowadzono audyt
i ocenę ryzyka realizacji projektów. Następnie
wdrożono zmiany w zarządzaniu ryzykiem,
wprowadzonomonitoring realizacji inwesty-
cji w terenie. Usprawniono też przygotowa-
nie dokumentacji projektowych, tak aby były
zgodne z aktualnymi dyrektywami unijnymi
i polskimi przepisami oraz spełniały oczeki-
wania wykonawców. W lipcu 2014 resort
infrastruktury zapowiedział kolejne zmiany,
KZA
EXPRESS
38
biznes i inwestycje
1...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,...60
Powered by FlippingBook