Polska na dobrych torach – Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale także linie kolejowe łączące CPK z wieloma regionami kraju.

 

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ,,Solidarność” ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym. Warunkiem rentowności planowanego portu lotniczego jest zapewnienie rozwoju ruchu transferowego do momentu otwarcia Portu, w tym rozwoju międzykontynentalnych połączeń lotniczych.

Koleją do CPK

 

Warunkiem konkurencyjności systemu kolejowego jest zapewnienie szybkiego dojazdu do CPK z terenu całego kraju. Część kolejowa Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego „Solidarność” i Warszawy.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Zadania inwestycyjne na potrzeby budowy kolejowego systemu zostały podzielone między spółkami CPK i PKP PLK.

Horyzont czasowy do 2040 r.

 

W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r. Program przewiduje, że z ponad 100 polskich miast będzie można dojechać bezpośrednio do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny, a z centrum Warszawy do CPK – 15 minut.. Dodatkowym ważnym aspektem Programu Kolejowego CPK jest fakt, że realizowane w jego ramach zadania przyczynią się do zrównoważenia transportu w Polsce, który obecnie w znaczącej przewadze opiera się na infrastrukturze drogowej z niedostatecznym udziałem kolei.

Wsparcie z Unii Europejskiej

 

Szefowie kolejowych spółek upatrują w realizacji Programu Kolejowego w ramach CPK szans na dynamiczny rozwój kolei. Jako jako że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, dlatego inwestycje w infrastrukturze kolejowej są wspierane przez Unię Europejską. Jest to związane z faktem, że kolej realizuje cele Unii Europejskiej w zakresie ekologii i ochrony środowiska.

 

Opracowano na podstawie informacji prasowych Grupy PKP i Ministerstwa Infrastruktury.