Czy kolejowe przewozy cargo zwiększą udział w rynku transportowym po roku 2021? (Cz. 2)

Z punktu widzenia logistyki udział w jej procesach poszczególnych podmiotów z uwzględnieniem wszystkich gałęzi transportu jest niezmiernie istotny dla wspólnego europejskiego rynku transportowego. Ważne są też działania zmierzające do zapewnienia interoperacyjności w międzynarodowych przewozach kolejowych, gdyż ich znaczenie sukcesywnie będzie wzrastać. Dla polskiego transportu kolejowego oznacza to konieczność postępu techniczno-technologicznego oraz konieczność wprowadzania zmian organizacyjnych w zakresie proponowanej oferty usług.

Zapraszamy do przeczytania drugiej części tekstu Henryka Zielaskiewicza w „KZA Express” 01(17)2021.

Po transformacji polityczno-gospodarczej towarowy transport kolejowy nie dostosował swojej działalności do szybko zmieniających się potrzeb w zakresie obsługi logistycznej. Swoją działalność skupiał przede wszystkim na przewozach masowych i nie tworzył uwarunkowań ani w postaci infrastruktury, ani przygotowania kadry do świadczenia szerszej oferty usług logistycznych. Kompleksowa oferta w zakresie budowania całych łańcuchów dostaw zapewniłaby szybszy dostęp do zmieniającego się rynku, ale przede wszystkim wzrost konkurencyjności oraz konieczność spełnienia wysokich wymagań technicznych świadczonych usług zapewnienia bezpieczeństwa, działań na rzecz ochrony środowiska i preferencji klientów. Trzeba uznać, że po integracji państw UE pojawiła się kategoria klienta europejskiego, którego wymagania względem przewoźnika i produktu przez niego oferowanego są o wiele wyższe. Firmy transportowe, aby być konkurencyjnymi, powinny oferować usługi w oparciu o następujące zasady:

  • niezawodność – zdolność do osiągania zgodnego z planem wykonania usługi transportowej, szczególnie w zakresie czasu dostawy i odbioru;
  • bezpieczeństwo ładunków – zdolność do osiągnięcia bardzo niskiego poziomu zaginięć i uszkodzeń oraz utrzymywania ładunków we właściwych warunkach;
  • usługi informacyjne – zdolność do przekazywania kompletnej i właściwej informacji o ruchu ładunków w całym łańcuchu transportowym;
  • usługi logistyczne – zdolność operatora transportowego do oferowania globalnych usług logistycznych, obejmujących: przeładunek, składowanie, usługi dokumentacyjne i informacyjne, cross docking, co-packing itd.;
  • partnerskie współdziałanie; konieczność tworzenia partnerskich więzi z firmami branży TSL w budowaniu łańcuchów dostaw;
  • elastyczność, szybkość i częstotliwość – czas, częstotliwość i odchylenia od założonych norm mają wpływ na ogólną efektywność;
  • kompleksowość usług – pełna i kompleksowa obsługa klienta przez jednego operatora logistycznego, zapewniającego usługę door to door;
  • sieciowość świadczonych usług – usługi w oparciu o dobrze rozwiniętą, obejmującą swym zasięgiem jak największą powierzchnię kraju, nowoczesną infrastrukturę punktową.

Dla osiągnięcia tych celów kolejowy transport przewozów rzeczy musi nadrobić stracony czas i dokonać przewartościowania preferowanych produktów swojej działalności. Lecz aby tego dokonać, oprócz zmian organizacyjnych potrzebna jest odpowiednia infrastruktura liniowa i punktowa oraz środki transportu.

Eurologistyka

Aby stać się liczącymi się operatorami logistycznymi, przedsiębiorstwa transportu kolejowego powinny stworzyć odpowiednie warunki, w których będzie można prowadzić w pełni funkcjonalną i efektywną działalność, wykorzystującą wspomniane wyżej zasady. W istocie problem jest znacznie szerszy i dotyczy konieczności włączenia się towarowego transportu kolejowego w sieć międzynarodowych systemów logistycznych, zwanych w skrócie eurologistyką. Wszystkie te elementy zmierzają do stworzenia jednego europejskiego systemu kolejowego w oparciu o udostępnioną interoperacyjną drogę kolejową dla realizacji przewozów interoperacyjnym taborem, przy takich samych warunkach i swobodzie dostępu dla każdego przewoźnika, niezależnie od kraju pochodzenia. Klienci przewozów towarowych coraz częściej wymagają pojedynczego, wyraźnie wskazanego partnera usług i przy jednoczesnym wykonaniu ich w sposób kompleksowy.

System transportowy naszego kraju ma naturalne i techniczne warunki do tego, by stać się ważną platformą logistycznego systemu europejskiego. Powinien on być systemem trwałym z punktu widzenia ekonomicznego, socjalnego i ekologicznego. Tak więc każdy system transportowy wymaga optymalizacji i zrównoważonego rozwoju. Miejsce poszczególnych gałęzi w systemie transportowym kraju wyznacza z jednej strony wielkość potrzeb gospodarki i społeczeństwa oraz wydolność infrastruktur,  zarówno liniowej, jak i punktowej każdego rodzaju transportu, z drugiej zaś strony świadome kształtowanie potencjałów infrastrukturalnych znajdujących odbicie w strukturze gałęziowej transportu.

Warunkiem niezbędnym do wykorzystania położenia naszego kraju i jeszcze w miarę dobrze rozwiniętej sieci linii kolejowych oraz czerpania korzyści wynikających z przebiegu przez Polskę czterech paneuropejskich korytarzy transportowych (tj. I, II, III, VI) oraz trzech kolejowych korytarzy (tj. 5, 8 i 11), jest intensywny rozwój nowych jakościowo usług o charakterze logistycznym. Usługi te powinny obejmować nie tylko przewóz zasadniczy, ale także operacje za- i wyładunkowe, dowozowe, magazynowe lub składowanie, a także: usługi towarzyszące (sortowanie, dystrybucja, usługi fitosanitarne, weterynaryjne, dokumentacyjne, celne itp.). Rozwój usług logistycznych wymaga jednak stworzenia nowego typu infrastruktury, takiej jak: centra logistyczne, terminale, railporty – punkty  koncentracji prac przeładunkowych i usług, logistycznych, obsługiwanej przez transport kolejowy.

Tradycyjne metody transportu są zastępowane przez rozwiązania bardziej kompleksowe, a zarazem ekologiczne, gwarantujące pełną obsługę logistyczną klienta. Takie możliwości daje transport intermodalny i multimodalny, zapewniający:

  • dostosowanie do wymagań klienta co do miejsca i czasu załadunku i rozładunku;
  • ograniczenie do niezbędnego minimum procesu manipulacyjnego z ładunkiem poprzez zastosowanie jednostki ładunkowej;
  • wykorzystanie w procesie transportowym najlepszych cech gałęzi transportu, co pozwoli na ograniczenie kosztów zewnętrznych;
  • dużą prędkość handlową;
  • regularność i punktualność;
  • ułatwienie procedur celnych, które odbywają się w rejonach załadunku i rozładunku towarów wewnątrz kraju, a nie na przejściach granicznych […]

Zachęcamy do przeczytania całości na: https://feniksmedia.pl/publikacje/kza_express/17/36/