Czy transport kolejowy zwiększy swój udział w logistycznych łańcuchach dostaw? (Cz. 2)
Systemy dostaw mogą mieć charakter prosty i złożony. Obserwując funkcjonowanie kolejowych przewozów towarowych w Polsce, stwierdzić należy, że najczęściej występują proste łańcuchy dostaw oparte w większości o rozwiązania monotransportowe. Czynności okołoprzewozowe są nieskomplikowane, to np. przeładunki na styku dwóch systemów transportowych czy krótkookresowe składowanie towarów.
Udostępniamy drugą część tekstu Henryka Zielaskiewicza z najnowszego numeru „KZA Express” 02(18)/2021.
Najbardziej rozwinięte pod względem świadczenia usług dodatkowych są przewozy intermodalne. Usługi logistyczne stały się ważną i dochodową gałęzią gospodarki. Dostępność transportowa oraz jakość świadczonych usług przewozowych i logistycznych ma istotny wpływ na efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych oraz usługowych, a i tym samym na funkcjonowanie gospodarki regionów czy państw. Od jego sprawności, niezawodności oraz elastyczności w dostosowaniu się do wymogów rynku bardzo często zależy prawidłowe działanie całego łańcucha dostaw. Rozwój technologii IT przyczynił się do stworzenia wysokich standardów w zakresie śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym oraz przekazywania informacji o jej stanie. Skraca to czas odpraw i obsługi celnej, a tym samym przyspiesza dostawy. Współcześni uczestnicy rynku oczekują dostarczenia określonych produktów dokładnie na czas i w ustalone miejsce.
Rozwój transportu w Polsce
Po okresie transformacji gospodarczej w Polsce zwiększyła się wymiana z krajami Europy Zachodniej oraz azjatyckimi. W tym czasie kolej towarowa w celu dostosowania się do wymogów określonych przez Unię Europejską przechodziła transformację w zakresie podziału na spółki przewozowe oraz zarządzające infrastrukturą. Dodatkowo przeprowadzono liberalizację rynku przewozów towarowych przy jednoczesnej znacznej redukcji zatrudnienia oraz zamykaniu szeregu punktów eksploatacyjnych. Działania te były finansowane przez przedsiębiorstwo PKP bez wsparcia państwa. Trudna sytuacja ekonomiczna PKP w tym okresie przełożyła się na znaczne ograniczenia w zakresie napraw infrastruktury kolejowej oraz zamykanie stacji i punktów przeładunkowych.
Zapraszamy do przeczytania całego tekstu w najnowszym „KZA Express” 02(18)/2021.