Komunikacja w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie kolejowym (Cz. 1)
Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach z branży TSL (transport, spedycja, logistyka) odgrywa rolę szczególną, jako że zmienność i nieprzewidywalność zdarzeń jest wpisana w praktykę gospodarczą tego sektora.
Artykuł Beaty Pałac dotyczący roli komunikacji na kolei w „KZA Express” 02(18)/2021.
Zarządzanie wiedzą jako pojęcie odnosi się do ogółu działań służących identyfikacji, zachowaniu, upowszechnieniu i wykorzystaniu wiedzy posiadanej przez personel danego przedsiębiorstwa. Chodzi tu zarówno o wiedzę jawną (inaczej skodyfikowaną, tj. stanowiącą przedmiot istniejących procedur czy procesów), jak i niejawną (ukrytą w kompetencjach i wiedzy zatrudnionych przez firmę osób). Z uwagi na to, że zarządzanie wiedzą stanowi dziś jeden z elementów budowania przewagi konkurencyjnej, jest to niezwykle ważny element zarządzania każdą firmą. – Mimo że obecnie organizacje mają dostęp do przeogromnych zasobów różnego rodzaju wiedzy, np. na temat swoich obecnych i potencjalnych klientów, konkurentów, otoczenia, trendów itd., nie zawsze są w stanie odpowiednio tą wiedzą zarządzać – zwraca uwagę dr hab. inż. Małgorzata Zięba z Katedry Zarządzania Politechniki Gdańskiej (PG).
Rola zarządzania wiedzą na kolei
W przypadku branży kolejowej systemowe zarządzanie posiadanymi zasobami wiedzy jest niezbędne nie tylko do uzyskania nadrzędnej pozycji wobec konkurencji, ale przede wszystkim do sprawnego, codziennego działania operacyjnego. Jak wyjaśnia dr inż. Andrzej Kochan, kierownik Zespołu Sterowania Ruchem Kolejowym na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej (PW), wynika to z dwóch czynników – złożoności systemu kolei oraz regulacji, które wprowadzają różne wymagania dotyczące elementów systemu kolejowego. – Wiedza na temat struktury i powiązań elementów systemu kolei oraz występujących w nim procesów pozwala dobrze planować kolejne kroki w działalności i identyfikować potencjalne zagrożenia. Z kolei wiedza dotycząca regulacji umożliwia takie prowadzenie procesów, aby mieściły się w wyznaczonych granicach – dodaje. Jako że przedsiębiorstwa branży kolejowej tworzą grupę o bardzo dużym zróżnicowaniu działalności, wyzwania w zakresie zarządzania wiedzą pokrywają szerokie spektrum działań.
Cały tekst można przeczytać w najnowszym numerze „KZA Express” 02(18)/2021.