Inwestycje kolejowe CPK nabierają tempa (Cz. 3)
Jakie kontrakty na studia wykonalności podpisano w ramach inwestycji kolejowych CPK? Jak będzie wyglądał rozwój Kolei Dużych Prędkości? Odpowiedzi na te pytania można odnaleźć w udostępnianym przez nas tekście!
Artykuł Konrada Majszyka o inwestycjach kolejowych CPK można znaleźć na: „KZA Express” 02(18)/2021.
Podpisane kontrakty na studia wykonalności dotyczą odcinków Warszawa – Łódź – Wrocław – granica państwa, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Ostrołęka – Łomża – Giżycko i Trawniki – Krasnystaw – Zamość – Bełżec. W ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) zostaną m.in. wskazane rekomendowane przebiegi nowych linii kolejowych. Wykonawcy dostarczą również prognozy ruchu i analizy (np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne) oraz przygotują dokumentację geologiczno-inżynierską i mapy do celów projektowych.
Na trasie Warszawa – Łódź pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie. Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie.
Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Pod koniec listopada spółka CPK podpisała umowę na przygotowanie projektu budowlanego dla 4-kilometrowego odcinka tunelu dla Kolei Dużych Prędkości, który będzie zaczynał się na stacji Łódź Fabryczna (w tym samym miejscu, co budowany już tunel aglomeracyjny PKP PLK), a potem pobiegnie na zachód, żeby wyjść na powierzchnię na wysokości łódzkiego osiedla Retkinia.
Więcej na: „KZA Express” 02(18)/2021.