Lidar. Nowy wymiar bezpieczeństwa (Cz. 4)
Rosnące zapotrzebowanie na lidary spowodowało, że prace nad tą technologią stały się bardzo opłacalne. Obecnie lidary są produkowane seryjnie, a poszczególne modele różnią się między sobą precyzją, przeznaczeniem i ceną: od prostych, przeznaczonych do użycia w nieskomplikowanych urządzeniach do użytku domowego, przez bardziej zaawansowane, chętnie wykorzystywane w edukacji oraz badaniach nad algorytmami sterowania urządzeniami autonomicznymi, po bardzo szybkie, precyzyjne i wytrzymałe, przeznaczone dla wymagających zastosowań przemysłowych, wojskowych i laboratoryjnych.
Udostępniamy kolejny fragment z serii o lidarach autorstwa Piotra Kołaczka. Więcej na: „KZA Express” 01(19)/20.
Równolegle rozwijają się techniki przetwarzania danych zbieranych przez lidary. Wykorzystanie szybkich, wielordzeniowych procesorów graficznych (GPU) umożliwiło wykonywanie analizy otoczenia w czasie rzeczywistym przez urządzenia o niewielkich rozmiarach i rozsądnym zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Wydajne narzędzia programistyczne do tworzenia oprogramowania wykorzystującego sztuczną inteligencję, sieci neuronowe i głębokie uczenie otwierają nowe możliwości. Łatwiejsze staje się rozpoznawanie wzorców, identyfikowanie anomalii, budowanie baz danych opisujących otoczenie nadzorowane przez lidar i wykorzystywanie ich do rozpoznawania zmian.
Zastosowanie lidarów w transporcie kolejowym
Kolej to geometria. Zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym nie byłoby możliwe bez kontroli poruszających się pojazdów i przewożonych ładunków. Chodzi przede wszystkim o identyfikację i zatrzymywanie wagonów z ładunkiem naruszającym skrajnię, ale nie tylko. Możliwe jest rozpoznawanie otwartych drzwi, osób wychylających się przez okna w pociągu itp. Takie pomiary mogą być wykonywane rutynowo przy pomocy bramek zainstalowanych przy wjeździe i wyjeździe ze stacji, zakładu przemysłowego albo na szlaku. W ostatnim przypadku możliwe jest ostrzeganie o ładunkach, które zostały poprawnie rozmieszczone i przeszły rewizję, ale przemieściły się podczas jazdy.
Całość do przeczytania na: „KZA Express” 01(19)/2022.