Lidar. Nowy wymiar bezpieczeństwa (Cz. 5)
W porównaniu z innymi aplikacjami, kontrolowanie geometrii pojazdów przy pomocy lidaru nie sprawia większych trudności, jest tanie i dostępne. Element pomiarowy jest nieruchomy, a spodziewana prędkość kontrolowanych pojazdów niewielka, zwłaszcza jeśli są to pociągi towarowe.
Prezentujemy piątą już część serii Piotra Kołaczka o lidarach. Więcej na: „KZA Express” 01(19)/.
Większym wyzwaniem jest wykorzystanie lidarów do kontroli torów i ich otoczenia. Sporządzenie dokładnej inwentaryzacji linii kolejowej z użyciem lidaru dostarcza danych o wszystkich obiektach rozmieszczonych wzdłuż torów. W czasie rzeczywistym można rozpoznawać przedmioty zlokalizowane niebezpiecznie blisko torów. Po sporządzeniu na podstawie pomiarów modelu otoczenia i oznaczeniu obiektów, które zostały wzniesione albo ustawione celowo, zgodnie z wiedzą i wolą zarządcy infrastruktury, otwierają się kolejne możliwości. Okresowe kontrole dostarczą informacji o wszystkich zmianach: kradzieżach infrastruktury (a przynajmniej jej większych elementów), wznoszeniu bez zgody zarządcy obiektów na terenie kolejowym, parkowaniu pojazdów w miejscach niedozwolonych itp.
Lidar zamontowany tak, aby miał w zasięgu widzenia tory, dostarcza informacji o ich geometrii: odkształceniach szyn, rozjazdów, obiektach znajdujących się na torach i w pobliżu. Takie pomiary mogą być wykonywane przez specjalne pojazdy, ale uproszczona detekcja uszkodzeń jest możliwa przy pomocy lidarów, w które mogłyby być wyposażane wszystkie lokomotywy albo ich część (np. przeznaczone do prowadzenia pociągów z dużą prędkością albo do prowadzenia pociągów towarowych posiadających w składzie wagony z ładunkami niebezpiecznymi).
Całość dostępna na: „KZA Express” 01(19)/2022.