Infrastruktura multimodalna a rozwój gospodarczy regionów (Cz. 1)

Sieć logistyczna to grupa współpracujących ze sobą firm lub punktów modalnych działających na określonej przestrzeni (w przypadku kolei to infrastruktura wsparcia logistycznego, taka jak terminale intermodalne i bocznice kolejowe), skupiających kilka lub więcej łańcuchów dostaw w celu osiągnięcia wysokiej sprawności i efektywności przepływu towarów zgodnie z wymaganiami klientów.


Udostępniamy pierwszy tekst z serii o infrastrukturze multimodalnej autorstwa Henryka Zielaskiewicza. Całość do przeczytania na: „KZA Express” 01(19)/.


Firmy funkcjonujące w układzie sieciowym powinny działać dla powodzenia całości sieci. W przypadku transportu kolejowego firmy te wykonują usługę podstawową, jaką jest transport, oraz usługi towarzyszące, np. przeładunek, magazynowanie, sortowanie, konfekcjonowanie. Jednak budowanie organizacji funkcjonującej w układzie sieci wymaga odpowiedniego przystosowania infrastruktury punktowej (nowoczesne terminale przeładunkowe) i liniowej oraz wyposażenia jej w narzędzia wspomagania informatycznego. Rozwój gospodarki światowej w sposób znaczący oddziałuje na kształt transportu. Przemiany techniczno-technologiczne wpływają też na zmiany rodzaju przewożonego ładunku, co z kolei wpływa na wielkość poszczególnych segmentów ładunków. Wozimy coraz więcej towarów wysoko przetworzonych, zwiększa się też wartość ładunku. Wszystko to kształtuje oczekiwania klientów usług przewozowych w zakresie świadczonych usług. Rozwój nowoczesnego transportu zbliża do siebie rynki, umożliwia zwiększenie produkcji, a więc poprzedza wzrost gospodarczy. Aktywizuje więc obszary wokół infrastruktury transportowej. W ostatnich dwóch dekadach w Polsce, przy wsparciu środków pomocowych Unii Europejskiej, dynamicznie rozwija się infrastruktura dla transportu samochodowego. Powstają autostrady i drogi szybkiego ruchu. Ma to duże znaczenie dla rozwoju tej gałęzi transportu. Polska jest liderem w europejskich przewozach samochodowych. Wzdłuż dróg i węzłów powstają nowe zakłady przemysłowe, obszary gospodarczo-usługowe oraz duże centra magazynowe.

Więcej na: „KZA Express” 01(19)/.